Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Elbil & verkstad

Henrik Idermark

Henrik Idermark är ansvarig för elbilsbranschen och verkstadsbranschen på MRF.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Kan kunden kräva hävning?"

Henrik Idermark - expertsvar

Alla har väl en infoadress?

Fråga:

I våras gjorde vi en storservice på en VW Transporter med många mil på mätaren. Ägaren använde bilen i sitt konsultbolag och hade ägt den sedan den var ny. I samband med servicen bytte vi komplett koppling och renoverade även bromsarna runt om. Det gick på nästan sjuttiotusen. 

Ett halvår senare ringde konsulten och sa att han var tvungen att laga sin bil i Skåne och att det var vårt fel. ”Ni får betala mina utlägg på drygt trettiotusen. En drivaxel var lös, ni måste ha glömt att dra åt den.” Det framkom att han hade mejlat oss vad som hade hänt, på någon infoadress som vi inte har. ”Det har väl alla”, var hans motargument. Vi har kollat men inte hittat något mejl från bilägaren. Hur som helst hade en drivaxel vänster fram lossnat och nu skulle vi betala hela kalaset. Bilen har gått 300 mil sedan vi lagade den, vad gäller?

Janne, Folkisverkstad i Mellansverige

Svar:

Det känns som denna reklamation inte har gått rätt till, med en infoadress som inte finns. Men även en juridisk person har rätt att reklamera en tjänst, lika mycket som en konsument. Felet ska anmälas senast 14 dagar efter upptäckt. Gör en frågeanalys: Har reklamationen gått rätt till? I ditt fall, nej. Ni har ingen infoadress och redan där brister det eftersom kunden inte har kontaktat er på rätt sätt. 

Vore reklamationen korrekt anmäld skulle ni haft rätt att åtgärda bilen själva, alternativt rekommendera en verkstad på orten där bilen befann sig och stå för rese- och transportkostnader mot uppvisande av kvitto. 

Avslutningsvis är jag tveksam till om en inte åtdragen drivaxel skulle sitta kvar på medbringaren i ett halvår och 300 mils körning.

Joachim Due-Boje

Tillbaka