Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Elbil & verkstad

Henrik Idermark

Henrik Idermark är ansvarig för elbilsbranschen och verkstadsbranschen på MRF.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Kan kunden kräva hävning?"

Henrik Idermark - expertsvar

Ännu en reklamation från senare ägarled

Fråga:

I april 2015 reparerade vi en blåst toppackning på en Kia Sorento diesel som då hade gått 18 700 mil. Vid den tiden var vi auktoriserade på Kia, i dag är vi inte det längre. För cirka en månad sedan dök det upp en medelålders herre med den gamla Kian och ville reklamera reparationen på topplockspackningen. Mannen, som bor i en annan stad, hade köpt bilen under hösten och efter köpet fått problem med kylningen av motorn. Nu kom han till vår verkstad och skulle reklamera byte av toppackningen som vi har gjort för 18 månader och 1 600 mil sedan.

”Ni får stå för hela kalaset, jag har läst på konsumentköplagen”, upplyste han oss. Den tidigare bilägaren hade sagt att det var bara att åka till oss och reklamera jobbet. Han hade dessutom ringt en Kia-verkstad och hört sig för om deras garantier. Kan han kräva att vi åtgärdar bilen?

Jörgen, fd Kia-verkstad

Svar:

Skulle tro att det har blivit lite dålig stämning mellan tidigare och nuvarande ägare av Sorenton och den gamle ägaren nu försöker komma undan.

För det första: Ni har ingen relation med nye ägaren, det vill säga, det finns inget avtal er emellan. Han har inget kvitto som verifierar att ni har utfört ett jobb åt honom.

För det andra: Som MRF-medlem följer ni verkstadens reparationsvillkor; de är tydliga med ett års garanti eller 1 000 mil på verkstadsarbeten.

Kia-ägaren kan dock be förre ägaren om en fullmakt och sedan driva ärendet åt honom, men det faller ändå på den långa tiden och körda mil. De flesta generalagenter/importörer har inte längre garantier heller, i alla fall inte Kia.

Rekommendera mannen att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden och då åberopa konsumenttjänstlagen, (inte konsumentköplagen). Där ska han bevisa att jobbet inte skulle vara fackmässigt utfört, vilket kommer att bli svårt med tanke på att det är 1 600 mil sedan packningen blev bytt och bilen uppenbarligen har fungerat fram till nu.

Joachim Due-Boje

Tillbaka