Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Elbil & verkstad

Henrik Idermark

Henrik Idermark är ansvarig för elbilsbranschen och verkstadsbranschen på MRF.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Kan kunden kräva hävning?"

Henrik Idermark - expertsvar

Borttappad kund

Fråga:

För en tid sedan bokade en äldre kund sin Saab för byte av längsgående bromsrör. Självklart fick bilägaren ett pris på reparationen med reservation för eventuella komplikationer. Vi noterade att åtminstone en av de bakre bromsskivorna levde på lånad tid, vilket vi informerade Saabägaren om.

– Gör bara så att den klarar besiktningen, fick vi till svar av farbrorn.

Det långa bromsröret samt vänster tvärgående blev bytt, vi fick använda induktionsvärmaren för att få loss luftnipplarna. Vi var också tvungna att motionera kolvarna i oket vänster bak, samt smörja klossarna på båda sidor. Allt detta informerade vi ägaren till Saaben om. När vi var färdiga skickades ett sms om att bilen var klar och kunde hämtas före klockan fem. Saaben blev inte hämtad den dagen. Vi ringde nästa dag, men inget svar. Så där höll det på resten av veckan, ingen återkoppling från ägaren. Nu har det gått två månader och vi får ingen kontakt med farbrorn som äger bilen. Vi är oroliga att han kanske har gått ur tiden eller något, vad ska vi göra? Vi vill ju bli av med bilen och få betalt.

Niklas, verkstadsägare i Mellansverige.

 

 

 

Svar:

Skicka ett rekommenderat brev innehållande fakturan och att ni från ett visst datum (tillvexempel tre dagar framåt) kommer att debitera uppställningskostnad med xxx kronor/dag plus ränta på alla utförda tjänster. I samma brev ska du informera att om bilen inte hämtas och betalas inom xx (normalt två till tre månader) kommer ni att sälja bilen med stöd av lagen ”näringsidkarens rätt att sälja ej avhämtad vara” (1985:982).Vänta dessa två – tre månader, annonsera bilen till försäljning, när bilen är såld skicka ägarbyte på nya ägaren samt köpeavtal till Transportstyrelsen. Använd blankett 201.016 (U11) 160218.

Du som verkstadsinnehavare ska aldrig stå som ägare av bilen, skriv in nya ägaren i ovanstående blankett. Skicka sedan allt till Transportstyrelsen. Glöm inte att bifoga köpeavtalet.

I bästa fall täcker försäljningsintäkten dina tjänster, eventuellt överskott kan du i så fall ha på konto. Om personen är avliden ska (om allt fungerar) dödsboet ta hand om det administrativa.

Joachim Due-Boje

 

Tillbaka