Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Verkstad

Joachim Due-Boje

Joachim Due-Boje är ansvarig för service-marknadsfrågor på MRF. Sitter i Allmänna reklamationsnämnden. 08-701 26 38

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Vad gäller när en kundbil påkörs?"

Joachim Due-Boje - expertsvar

Brist på olja

Fråga:

Vi fick en förfrågan om en 4 500-milaservice på en Toyota Prius 2019 från en ny kund. Efter att vi svarat med pris, kom den sedvanliga frågan ”hur kan det bli så dyrt?”. Våra standardsvar brukar ändå få de flesta kunder att förstå, likt orgelstämmarens svar till kyrkoherden: ”Byte skruv till kyrkans orgel 500 kronor, skruv 5 kronor, veta var skruven ska sitta 495 kronor”. 

Bilen bokades veckan därpå och mannen kom med sin bil, jag tog själv emot den. Många detaljer vad som ingick och inte diskuterades i inlämningssamtalet. 

En av våra vassaste servicemekaniker tog sig an bilen och körde in den på verkstaden. Till saken hör att en av våra mekaniker vabbade denna dag och en annan var sjuk. Två av fem frånvarande, så lite stressigt var det. Priusen blev i alla fall klar tidigt på förmiddagen och ägaren hämtade sin bil. Ytterligare diskussion om hur dyrt det kan vara, trots att priset var samma som signerats på arbetsordern fyra timmar tidigare. Jaja, kunden gick ut genom dörren hyggligt nöjd som jag uppfattade det.

Men minuterna senare kom han in igen och frågade upprört om en röd lampa som lyste ilsket på instrumentet. Jag gick snabbt ut och kollade: ups, oljetryckslampan lyste. Jag stängde av motorn och kollade nivån – ingen! Ett samtal med teknikern resulterade att han blev högröd i ansiktet och skrek ”f-n också, glömde fylla på olja”.

Om det i sådana här lägen brukar bli en liten uppförsbacke att förklara och be om ursäkt, kändes det nu som en lodrätt vägg framför mig. Jag hoppar över alla ursäkter och vad som diskuterades i minst tjugo minuter och frågar: Vad gör jag?

Henrik, Toyota-verkstad i väst

Svar:

Det är inte första gången som det viktiga smörjmedlet inte hamnat i motorn med en gång. Jag har själv råkat ut för samma sak på grund av en ej åtdragen oljeplugg, dock hände inget allvarligt med den motorn, på en Saab 9-5. 

Be att få göra ett manometerprov på oljetrycket och lägg det i bilens loggbok. Skriv ett intyg som säkrar och tryggar Priusägarens motor: ”Så länge ABC123 är i NN:s ägo, kommer Toyota-verkstad i väst att ansvara för eventuella följdfel relaterade till brist på motorolja i samband med service 2020-XX-XX.” Ett litet plåster på såren kan vara att lämna en värdecheck till nästa service och kanske en två-års/3 000-milagaranti på övriga mekaniska komponenter i motorn.

Joachim Due-Boje

Tillbaka