Verkstad

Joachim Due-Boje

Joachim Due-Boje är ansvarig för service-marknadsfrågor på MRF. Sitter i Allmänna reklamationsnämnden. 08-701 26 38

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Vad gäller när en kundbil påkörs?"

Joachim Due-Bojes expertsvar

Diesel engine runaway

Fråga:

Vi fick en bokning på en Ford Ranger 3,2 TDCi med lysande motorlampa samt att kunden upplevde att den gick illa ibland. Bland anmärkningarna fanns även anliggande bromsar, åtminstone så lät det så enligt bilägaren. Senare samma vecka lämnade mannen med Forden sin bil, vi fick ha den några dagar. En av våra erfarna tekniker undersökte den och dess åkommor. Intermittenta fel på trycksensorn för partikelfilter och lite annat. Vänster ok fram låg på. Bilägaren fick pris på felsökning, nytt ok och klossar och verkade nöjd. Mannen ville inte få olja och filter bytta, vilket vi rekommenderade, okej då sa vi.
Vi regenererade partikelfiltret enligt tillverkarens anvisningar, det vill säga ut och åka en bit med denna modell. Efter att ha nollat felkoder och ytterligare kontroll gick bilen bra. Bromsarna var ingen big deal. Bilägaren hämtade sin bil och körde hem.
Veckan därpå ringde han och var väldigt uppjagad, hans Ford hade ”tokrusat” som han beskrev det. Trots att han stängde av tändningen så fortsatte motorn att rusa, han berättade att det var en ganska obehaglig upplevelse. Så klart undrade han vad vi hade gjort med hans bil. Vi svarade ”ingenting annat än regenererat partikelfiltret enligt de anvisningar som finns för modellen”. Bilen är nu hos oss och jag har kollat runt om fenomenet som uppstod, diesel engine runaway. Det finns en del läskiga Youtubeklipp på detta också.
Min fråga är kan vi ha orsakat detta med regenereringen?
Janne, verkstadsägare Västra Götaland

Svar:

Hua, jag har sett några av klippen på diesel engine runaway, väldigt otäckt. Jag har kollat runt lite bland några av dieselexperterna som finns i min närhet. Det är inte första gången som detta inträffar, ens i vårt land. Det finns flera anledningar till att det kan hända:
– För hög oljenivå i tråget, kund kan ha fyllt på för mycket olja själv, läs nedan om vevhustrycket.
– En tidigare regenerering kan överdosera diesel med förhöjd oljenivå i tråget. Detta skapar förhöjt tryck i vevhuset och motorn börjar dricka sin egen olja, en sorts kannibalism.
– En sliten turbinaxel i turbon trycker olja igenom intercoolern upp i insuget.
– På denna modell Ranger 3,2 TDCi kan det även vara ett litet hål i en av kolvarna, samma som ovan; vevhustrycket ökar och vevhusventilationen trycker upp olja i insuget med rusning som följd.
Det spelar ingen roll att tändningen är avslagen, det är ju en diesel. Du får förklara detta fenomen för kunden och erbjuda fortsatt felsökning.
Joachim Due-Boje

Tillbaka