Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Verkstad

Joachim Due-Boje

Joachim Due-Boje är ansvarig för service-marknadsfrågor på MRF. Sitter i Allmänna reklamationsnämnden. 08-701 26 38

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Vad gäller när en kundbil påkörs?"

Joachim Due-Boje - expertsvar

Dyrgrip i bakluckan

Fråga:

Vi har hamnat i ett dilemma med en farbror som äger en V70 från sent 00-tal. För några månader sedan kom han förbi med sin bil och klagade på att den var ”seg” att starta. Vi gjorde en snabb diagnos på plats och kunde konstatera att laddningen var svag. Just då, i början av semestertider, hade vi inte tid att ta in hans bil med en gång. Vi bokade Volvon veckan därpå, minns att han mumlade något om att han skulle låna sin grannes batteriladdare. Bilen anlände och jag hade förberett mannen på att det troligen skulle bli generatorbyte med tanke på att den gamla hade en hel del mil på sig. Under dagen testades batteri och laddning igen, samtidigt konstaterade vi att det inte bara var generatorn som hade passerat bäst-före-datum, aggregatrem och rullar var också slitna. Runt lunchtid samma dag ringde vi Volvoägaren och offererade en ny generator och remsats, vilket han gick med på. Före stängning kom ägaren och hämtade sin bil, till synes nöjd och åkte iväg. Det gick väl en vecka eller så när telefon ringde ilsket en tidig morgon, i andra ändan var han. 

– Ni får ersätta mig för min bagagerumsmatta. Det stod ett batteri där som välte omkull. Ni hade ju inte tid att laga bilen när jag var hos er första gången, hur hade du tänkt att jag skulle få igång den annars? 

Han bullrade vidare med krav på ersättning av matta, lackering av bagagerumsgolv, sveda och värk och ett missat biobesök. Han erbjöd sig att gå med på en förlikning i form av att vi skulle kreditera hela kostnaden på generator och rembyte, cirka 10 000 kronor. Vad skall jag göra?

Göran, Volvospecialist, södra Norrland

Svar:

En klassiker, där frågan kan sammanfattas som ”vad gjorde vi för fel?”. Den juridiska termen i sammanhanget heter: presumtionsansvar, det betyder att den ansvarande (verkstaden) antas varit försumlig om denne inte kan bevisa motsatsen. I ert fall blir det inte så svårt (förutsatt att mekanikern inte körde in bilen på två hjul i verkstaden). Bilen körs in på verkstaden och jobbet påbörjas, uppmätning, laddning, byte generator och remsats. Ni har ingen undersökningsplikt kring om det möjligen står en kinesisk mingvas eller ett batteri i bakluckan.

Joachim Due-Boje

Tillbaka