Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Verkstad

Joachim Due-Boje

Joachim Due-Boje är ansvarig för service-marknadsfrågor på MRF. Sitter i Allmänna reklamationsnämnden. 08-701 63 38

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Vad gäller när en kundbil påkörs?"

Joachim Due-Boje - expertsvar

Dyrt oljeläckage

Fråga:

Vi sålde en Porsche Cayenne Turbo till en familj i början av december förra året. Bilen som är av 2018 års modell med endast 3 000 mil på mätaren, skulle bilas ner till Marbella i Spanien där de skulle fira jul och nyår. Mor, far och son var och tittade på bilen i vår utställningshall vid några tillfällen, de var väldigt sugna på att köpa den fräcka sportsuven. Det blev affär så småningom och de for i väg till Spanien, i samband med leveransen fick de en tremånaders MRF-garanti. Dagarna före jul fick jag ett samtal från mannen i familjen om att styrningen var trög ibland. Mitt svar blev att de skulle kontakta Porsche i Marbella för felsökning. Några dagar senare fick vi en offert på cirka 12 000 kronor för att åtgärda styrväxeln. Vi godkände reparationen eftersom bilen var under garanti. När bilen sedan skulle hämtas på verkstaden ringde det igen: vi kan inte köra hem bilen, det läcker olja från den, nu får alla flyga hem utom sonen som skulle stanna kvar. Verkstaden i Marbella ville också fira helg, så vi fick vackert avvakta tills de skulle öppna efter nyår. Mannen ringde sedan till mig och ville häva köpet, och ville ha ersättning för flyget. Under tiden fick vi bilder från verkstaden i Spanien, som visade ett litet oljeläckage som bara fuktade lite under motorn. Vad har han rätt till?

Calle Porschesäljare, Mellansverige

 

 

Svar:

Inget väsentligt fel
Gällande styrväxeln antar jag att den var under garanti, så den bör ni stå för. Kan tycka att ni borde skicka en goodwill-fråga angående styrväxeln till generalagenten, med tanke på att bilen har så låga mil. Gällande hävningen säger Konsumentköplagen att det ska vara ett väsentligt fel som ska ligga till grund för en hävning, vilket ett litet oljeläckage inte är.  Gällande ersättning för flygbiljetter eller andra resekostnader är nödvändiga merkostnader ersättningsgilla, men då ska kunden bevisa att det inte gick att köra bilen. Vidare finns det utrymme för provisoriska reparationer för att ta hem bilen, i ditt fall verkar det som det skulle räcka med att fylla på olja. Du kan ju också be verkstaden i Marbella kolla vad det är som läcker, vad jag förstod finns det en son kvar i Spanien? Han borde kunna köra hem bilen sedan.

Tillbaka