Vi bytte motor på en Astra K som kom bärgad till vår verkstad för en tid sedan. Före reparationen tog vi som vanligt ut en felkodsläsning och kunde snabbt konstatera att kamkedjan hade havererat. Eftersom bilen var relativt ny, kunden hade tecknat en maskinskadeförsäkring och bilen hade bara 9 500 mil på mätaren, bad vi kunden skicka in en skadeanmälan till sitt bolag. Vi gjorde som vanligt en Cabas innehållande motorbyte, vi fick så småningom godkänt på detta. Vii bytte även koppling åt kunden som varit tydlig med att hon skulle behålla bilen. Några dagar senare blev bilen klar. Innan vi skulle lämna ut bilen fick jag ett mejl från handläggaren på försäkringsbolaget där de begärde in en felkodsavläsning på bilen samt att vi skulle kolla servicehistoriken. Jag ringde bolaget och frågade varför de ville ha den informationen.
– Vi har i våra villkor att bilen ska ha ett fläckfritt förflutet för att maskinskadan ska gälla, svarade handläggaren.
Jag blev lite osäker på om jag fick lämna ut det till dem, och bad att de skulle fråga kunden i stället.
– Nej, vi vill att du skickar oss felkodsläsningen och historiken direkt, stod försäkringskillen på sig.
Nu undrar jag vad som gäller?
Peter, allbilsverkstad med Opel som specialitet
En känslig fråga, men inte för dig. Du får absolut inte lämna ut några specifika detaljer om dina kunders fordon. Tror inte att du heller skulle vilja att till exempel en doktor lämnar ut till tredje part vad du har varit med om under dina år. Be att handläggaren skickar försäkringsvillkoren till dig, kan vara nyttigt att läsa dem så att du vet till nästa gång. Tror inte att det står att eventuell verkstad ska skicka underlag till dem med servicehistorik, felkodsavläsning med mera. Bolaget får i detta fall kontakta bilägaren som sedan ber dig skicka bilens information till bolaget.