Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Verkstad

Joachim Due-Boje

Joachim Due-Boje är ansvarig för service-marknadsfrågor på MRF. Sitter i Allmänna reklamationsnämnden. 08-701 26 38

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Vad gäller när en kundbil påkörs?"

Joachim Due-Boje - expertsvar

Felkoderna fick inte plats på A4

Fråga:

Vi har ett ärende med en taxi. Bilen är köpt begagnad av en åkare som fick med en Svensk Bilgaranti i köpet, men det blev ganska fort fel på bilen. För att krydda det hela är fabriken inblandad i felen på taxin med goodwill-åtaganden och dessutom är en service missad på bilen, innan den kom till oss. Min verkstad är auktoriserad på märket, och den hamnade hos oss. Felen var blandade med varningslampor som lyste, gick illa kall och bilen var slöare än vad den annars var ändå. Vi startade en enorm diagnos på motorn, felkoderna fick inte plats på ett normalt A4-ark. Det resulterade till slut med ett motorbyte, som det såklart tjafsades om mellan säljaren och Svensk Bilgaranti. Fabriken fick ta en smäll också, det blev ett par injektorer på goodwill. Denna bil skulle nog inte ha blivit tillverkad överhuvudtaget. Det dröjde inte särskilt länge innan den kom tillbaka med lampor lysande på instrumentbrädan och en motor som knappt ville gå i limp home. Dags för ytterligare felsökning. Efter ungefär 20 timmars felsökning och diverse åtgärder fungerade bilen och ägaren hämtade den. Några dagar senare meddelade taxiägaren att ingen ville vara med och betala. Han sade att han inte har blivit informerad om någon felsökningskostnad. 

Nu står vi med Svarte Petter, vad kan jag kräva?

Lars-Göran, franskverkstad vid Östersjökusten

Svar:

Ledsen, men här får du för att du har varit snäll och lite för ivrig utan att ta reda på vad som gäller. Eftersom du inte avtalade med åkaren innan vad som skulle göras, har han vad jag förstår redan invänt på felsökningskostnaden. Troligen kommer han att bestrida fakturan om det skapas en. Mitt förslag; skicka fakturan, var noga med att skriva alla åtgärder med felkoder och hela baletten. Bestrider åkaren fakturan skicka ett betalningsföreläggande till Kronofogden. Bestrider han även det, får du avgöra om det är värt att skicka in blanketten DV 161 (finns på www.dom.se) och stämma företaget.

Joachim Due-Boje

Tillbaka