Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Verkstad

Joachim Due-Boje

Joachim Due-Boje är ansvarig för service-marknadsfrågor på MRF. Sitter i Allmänna reklamationsnämnden. 08-701 63 38

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Vad gäller när en kundbil påkörs?"

Joachim Due-Boje - expertsvar

Garanti på garanti

Fråga:

2015 bytte vi gastankar på en Caddy av 2011 års modell, detta skedde på garanti och kostade ingenting för kunden. I början av november 2021 var ägaren på vår verkstad och begärde att vi skulle byta tankar på garanti igen, detta på grund av att någon på bilprovningen påstod att tankarna var felmonterade och färg var avskavd på dem. Enligt VGS får vi inte lacka tankarna, och att byta dem på en så gammal bil är inte lönsamt. Detta brydde sig emellertid inte ägaren om, han hävdar att vi ska betala för att vi hade felmonterat tankarna 2015. Han påstod dessutom att bilen fortfarande var under garanti för att vi inte monterat tankarna rätt. Vad gör vi?

Henrik, VW-verkstad inte så långt från Stockholm

 

Svar:

Utmaning för kunden
Det finns ingen ”garanti på garanti” som sträcker sig från reparationstillfället och i evighet, många konsumenter tror det, men nej. Låt oss titta på erbjudanden, lagar och branschöverenskommelser; om en tillverkare lämnar garanti på en nybil är det ett erbjudande från fabriken. Det finns inga bestämmelser hur lång en garanti ”ska” eller får vara, det är helt och hållet upp till dem som lämnar garantin att bestämma. Det kan man se inte minst bland alla bilfabriker som har ett garantispann på nybil som sträcker sig allt mellan ett år och upp till åtta år. Sedan kommer lagarna, i ditt fall handlar det om Konsumenttjänstlagen (KTjL). Den är reklamerbar i tre år, konsumenten ska bevisa att ni har brustit i fackmässighet. Denna lag har passerats i ditt fall, och en prövning skulle varit nödvändig i ARN om så skulle ske. Branschöverenskommelsen; Verkstaden reparationsvillkor, säger ett år eller 1 000 mil, så bort med den. Om det enda kvarvarande alternativet är att byta tankarna och kunden får betala, där har du redan noterat att priset för arbetet och delar passerar bilens halva värde med råge, skall du enligt Konsumenttjänstlagen avråda, annars är risken stor att du får betala det kalaset. I ditt fall finns det ytterligare en utmaning för konsumenten och det är att bevisa att ni hade monterat tankarna fel 2015. Caddyn har varit på bilprovningen ett flertal gånger sedan 2015. Om tankarna varit felmonterade så att färgen blivit skadad borde de ha upptäckt det redan vid första tillfället.

Joachim Due-Boje

Tillbaka