Verkstad

Joachim Due-Boje

Joachim Due-Boje är ansvarig för service-marknadsfrågor på MRF. Sitter i Allmänna reklamationsnämnden. 08-701 26 38

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Vad gäller när en kundbil påkörs?"

Joachim Due-Bojes expertsvar

”Hjälp, jag är anmäld till ARN utan att ha gjort något fel”

Fråga:

Har ett något krångligt ärende. Vi har servat en Peugeot 208 1,2 VTi åt samma dam sedan bilen var ny. För en tid sedan ville damen ha en offert på en fyraårs-service samt att något ”lät” ibland när hon svängde till vänster. Bilen hade då gått 6 300 mil. 

På denna modell har det varit lite fladdrigt med bytesintervallen på kamremmen, från 18 000 mil/tolv år har det i princip gått ner till 16 500 mil/fem år (lite beroende på vilken motor det är). För att vara på säkra sidan tog jag med ett byte av remmen i offerten eftersom bilen snart skulle fylla fem år. Till saken hör att på denna modells motorfamilj sitter remmen vått i olja innanför transkåpan.

Damens son lämnade in bilen. Vid inlämnandet påtalade han att en varningslampa hade börjat lysa dagen innan. 

Vi påbörjade arbetet, och noterade en felkod som visade på ett igensatt filter som har med kamremmen att göra. Detta gladde mig eftersom jag hade tagit höjd för kamremsbytet. Remmen byttes och vi återställde fel och felkod enligt fabrikens TSI. Missljudet vid vänstersväng var en sten som hade fastnat mellan skiva och sköld, en lättfixad ”klassiker”. Bilen hämtades samma eftermiddag av sonen som betalade med mammans kort.

Två dagar senare ringde sonen och undrade varför vi hade tagit betalt för kamremsbytet? Det var ju allmänt känt, påstod han, att den fäller ut någon förorening och orsakar felkoder och att fabriken ska betala för det. Det hade han hade läst i något forum. 

Jag känner till det men det är lite snårigt att hitta vilken motorfamilj som berörs av detta. 

Jag bad att få återkomma och se vad som gällde. Det visade sig att denna motor inte omfattades av kampanjen, vilket jag sedan förklarade. Sonen svarade med att en annan auktoriserad verkstad han hade talat med minsann skulle ha fixat detta. Nu, några veckor senare, har jag fått en anmälan från ARN på mitt bord. Det känns som jag bara vill pröjsa sonen och bli av med problemet, vad ska jag göra?

Kjell-Åke med verkstad i Mellansverige

Svar:

Du ska absolut inte pröjsa. Det är ingen big deal att svara ARN, dessutom är de väldigt hjälpsamma. Om du vet att du har rätt på alla punkter ska du alltid börja ditt svaromål med: ”Vi motsätter oss anmälarens samtliga krav” Gör du inte det så tolkar nämnden att du godtar eventuella krav. 

Vidare ska du i ditt ”svaromål” förklara vad som blev beställt och vad ni kom överens om. Bifoga TSI:et och förklara vilka motorer som kampanjen gällde!

Joachim Due-Boje

Tillbaka