Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Elbil & verkstad

Henrik Idermark

Henrik Idermark är ansvarig för elbilsbranschen och verkstadsbranschen på MRF.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Kan kunden kräva hävning?"

Henrik Idermark - expertsvar

Kunden kräver gratis arbete

Fråga:

Vi har problem med en BMW-ägare som kräver att vi ska laga hans bil gratis. Bakgrunden är följande:

Mannen som äger BMW:n kontaktade oss efter att ha blivit rekommenderad av sin bror att åka till oss. Inledningsvis var han mycket trevlig och ville ha hjälp med sin bil som gick ryckigt och motorlampan som tändes efter en tids körning. Vi tog in bilen och började felsöka. Felkoden visade att något på tändningssidan var galet. En mindre felsökning visade dåliga stift och en defekt spridare.

Vid ett samtal sa bilägaren ja till att börja med byte av stift och en spridare. Vi testade även spolarna som var okej. Vi tyckte att bilen gick bra och ringde att den var klar.

Samma eftermiddag hämtades bilen av en, som vi uppfattade, nöjd kund. Men när vi lyssnade av telefonsvararen nästa morgon hade ägaren till BMW:n talat in ett meddelande att han skulle dyka upp med sin bil som gick illa igen. Lite senare fanns bil med ägare på plats, inte lika nöjd som dagen innan.

Vi snabbkollade och en felkod på tändning visade sig igen i vårt diagnosverktyg. Vi förklarade att vi skulle vara tvungna att leta vidare och djupare efter vad som orsakade felet. Då krävde mannen att vi skulle fixa bilen utan att han tänkte betala för det. Har han rätt att kräva det?

Anna och Janne, verkstad med gott rykte

Svar:

Hej Anna och Janne, det känns lite som att åka tillbaka till tobakshandlaren och reklamera en trisslott som inte utfallit med vinst. I telefon sade ni att ni hade gjort en mindre felsökning och konstaterat fel på stift och en spridare, det överenskomna priset var kunden nöjd med och nu vill han att ni ska fortsätta att felsöka och laga hans bil – utan att han behöver betala.

Nej, det kan kunden inte begära på nya fel, bara om det skulle vara något följdfel på grund av det ni redan har reparerat och i så fall skulle ha missat.

Joachim Due-Boje

Tillbaka