Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Verkstad

Joachim Due-Boje

Joachim Due-Boje är ansvarig för service-marknadsfrågor på MRF. Sitter i Allmänna reklamationsnämnden. 08-701 26 38

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Vad gäller när en kundbil påkörs?"

Joachim Due-Boje - expertsvar

Lite för snäll

Fråga:

En av våra verkstadskunder har bytt bil till en fin BMW från 2014. Säljaren är en av de större på begagnatmarknaden i Sverige. Cirka 100 mil efter köpet tändes airbag-lampan på den fräsiga tyska bilen. 

Eftersom bilägaren är kund till oss sedan många år vände han sig direkt till oss, och vi startade felsökning som visade fel på styrvinkelgivaren. Då vår kund hade MRF-garanti beställde vi en begagnad givare på hans inrådan och bytte densamma. När vi nollat felkoderna var allt i sin ordning. Jag funderade på vem som skulle betala och när jag ville att ”vår” kund skulle betala oss sade han att vi skulle fakturera bilhandlaren direkt, och jag fick ett telefonnummer att ringa. Efter några försök fick jag tag i handlaren, som undrade varför vi hade lagat bilen utan att fråga dem först. Jaha, det blev precis som jag trodde, som verkstad kom vi lite i kläm. Vi lämnade i alla fall ut bilen och BMW-ägaren fick ta diskussionen med handlaren. Detta har dragit ut på tiden, jag har inte tid att ringa och tjata på vem som ska betala samtidigt som jag är rädd om min kund. Hur ska jag göra?

Lasse, BMW-specialist, Västra Götaland

Svar:

Där fick du för att du var bussig. Självklart ska din kund betala till dig, han har ju beställt jobbet. Sedan förstår jag att du har gjort detta för att vara hjälpsam. Felet har uppträtt relativt kort efter köpet. Enligt Konsumentköplagen KKL har säljaren bevisbördan om felet är köprättsligt eller inte (= fanns från början). Det gjorde det troligen inte eftersom lampan inte lyste vid leverans.

Säljaren har alltid rätt att avhjälpa eventuella fel, eller så kan de komma överens med konsumenten att lämna bilen till extern verkstad. Den chansen har mannen med BMW:n redan tappat med tanke på att han lämnade bilen till dig. Du som budbärare ska inte klä skott för att två snillen inte vet hur de ska hantera KKL, sedan får du se upp med att vara alltför bussig.

Joachim Due-Boje

Tillbaka