Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Elbil & verkstad

Henrik Idermark

Henrik Idermark är ansvarig för elbilsbranschen och verkstadsbranschen på MRF.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Kan kunden kräva hävning?"

Henrik Idermark - expertsvar

Nytt fel eller garantiärende?

Fråga:

En två år gammal Ford Mondeo kom bärgad till oss våren 2017. Bärgningsfirman hade hämtat bilen hemma hos ägaren. Vi avvaktade att kunden skulle höra av sig, vilket han gjorde någon dag senare. Fordägaren förklarade att bilen inte startade och ville så klart att vi kollade varför.
Bilen kom in och en av våra tekniker började med felsökning och felkoder som visade på dåligt bränsletryck till dieselmotorn. Bränslepumpen blev sedan bytt och ägaren tog det på sin maskinskadeförsäkring.
Vi fixade en del andra saker och gjorde en service på bilen samtidigt. Allting frid fröjd och eftersom kunden var ny hos oss erbjöd vi våra andra tjänster såsom däckhotell och lite annat, vilket mannen nyttjade hösten 2017.
I början av augusti i år ringde mannen med Forden och anmärkte på att bilen inte startade. Bärgning till vår verkstad och felsökning visade att bränslepumpen inte fungerade, samma som vi hade bytt för
16 månader sedan. Vid en noggrannare kontroll kunde vi se att anslutningen var helt sönderbränd, både i kontaktstycket och på pumpen. Jag kollade på den gamla arbetsordern för att se om vi hade någon anmärkning eller åtgärd på kontaktstycket, men det stod ingenting om detta.
Samtalet med bilägaren blev något frostigt. Han hävdade att detta var en garanti medan jag hävdade att det var ett nytt fel, och förklarade samtidigt våra reparationsvillkor – ett år eller tusen mil. Den ettåriga reservdelsgarantin från generalagenten var också passerad. Nu har jag en liten tvist med Mondeoägaren, vem har rätt?
Kurt med Fordverkstad på mindre ort

Svar:

I ditt fall ser jag egentligen inget problem. Om nu kontakten skulle ha monterats lite på sniskan så att det blev dålig kontakt så skulle bilen inte starta. Om kontakten var monterad så att matning och manöver var tillräcklig för att bilen skulle starta och fungera, då skulle anslutningen snabbt brännas. Då skulle kunden kunnat hävda att det var ett ursprungligt fel, och felet hade uppträtt långt tidigare innanför reparationsvillkoren ett år eller tusen mil.
Nu är det något annat som har påverkat kontaktstycket och det är ett nytt fel. Inte allt för sällan har jag varit rådgivare i liknade situationer och jag brukar alltid nämna vågskålarna med ”vem har rätt respektive kundvård”. Använd kundens maskinskadeförsäkring och fundera på om du ska vara med på en del eller hela självrisken, speciellt eftersom du nämner att du finns i en ”liten ort”. Det är mitt råd.
Joachim Due-Boje

Tillbaka