Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Verkstad

Joachim Due-Boje

Joachim Due-Boje är ansvarig för service-marknadsfrågor på MRF. Sitter i Allmänna reklamationsnämnden. 08-701 26 38

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Vad gäller när en kundbil påkörs?"

Joachim Due-Boje - expertsvar

Övermil som ställer till det

Fråga:

Vi sålde en Volvo S60 D4 2015 års­modell med drygt 10 000 mil på mätaren i mars 2018 till en konsument från Skåne. Bilen var kanonfin och köparen var mycket nöjd med sitt klipp. Nu snart tre år senare ringde Volvoägaren och ville att vi skulle ta en del av självrisken för att hans bil dricker 0,35 L motorolja per 100 körda mil. Först förstod jag inte vad han menade men följande hade hänt: Bilägaren upptäckte för någon månad sedan att han var tvungen att fylla på motorolja för oljelampan tändes, ytterligare 100 mil senare kollade han oljan igen och då var den nära minimum. Då körde han till en Volvoverkstad och bad dem kolla om det läckte olja, eller vad det kunde vara. Inget läckage upptäcktes, efter vidare felsökning konstaterade de att kolvar och kolvringar måste bytas. Konsumenten hade då kontaktat sitt försäkringsbolag för att använda sin maskinskadeförsäkring. Bolaget började gräva bakåt i bilens historia och fann att mellan service två och tre hade bilen gått 400 mil över den rekommenderade serviceintervallen, dock var den servad rätt enligt almanackan. Till saken hör att bilen har idag gått cirka 14 100 mil. Bilägaren blev informerad om att maskinskadedelen bara skulle ta halva skadekostnaden, på grund av att bilen inte var servad enligt tillverkarens rekommendationer. Nu kräver mannen med Volvon att vi ska ta en delkostnad av skadan för att felet enligt Konsumentköplagen var köprättsligt, det vill säga felet fanns från början. Hur kan detta ske?

Urban, beghandlare i Mellansverige

Svar:

Märkligt ärende, inte första gången som försäkringsbolagen kommer med spännande utmaningar. En intressant fråga är hur de har kommit på att 400 övermil för två år sedan skulle förstöra kolvar och ringar 4 000 mil senare. Tror inte att några motortekniker på Volvo Cars skulle kunna skriva under ett sådant påstående, ej heller känner jag någon oljeleverantör som skulle våga påstå att 400 övermil mellan två serviceintervaller skulle straffa sig så hårt 4 000 mil senare. Vad gäller Konsumentköplagen ligger du tyvärr lite risigt till, eftersom det inte krävs särskilt mycket detektivarbete att få fram bilens historik. Det var uppenbart att övermilen fanns vid leveranstillfället. Nu stöder sig försäkringbolaget på just detta, säkerligen står det i villkoren för maskinskadeförsäkringen att densamma äventyras om bilen inte är servad korrekt. Du får ta smällen och försöka gå vidare.

Joachim Due-Boje

Tillbaka