Verkstad

Joachim Due-Boje

Joachim Due-Boje är ansvarig för service-marknadsfrågor på MRF. Sitter i Allmänna reklamationsnämnden. 08-701 26 38

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Vad gäller när en kundbil påkörs?"

Joachim Due-Bojes expertsvar

Sexmånadersregeln i repris

Fråga:

Vi sålde en Subaru XV 2012 års modell 18 januari i år. Paret som köpte bilen bor i Västra Götaland, 30 mil från vår anläggning. I slutet av juli i år ringde mannen i familjen upp mig och sa att jag skulle betala reparationen av deras AC, för det hade verkstaden som felsökt deras bil sagt till honom. Vidare påstod bilägaren att felet måste ha funnits från början, och enligt konsumentköplagen ska vi som säljande företag stå för alla fel de första sex månaderna.
Under samtalet framkom att verkstaden hade fyllt på med spårmedel som visade att kondensorn läckte. Jag kollade i våra papper och vid försäljningen hade vi lämnat tre månaders trafiksäkerhetsgaranti och max 100 mil, så den hade ju gått ut.
Det känns som det kan bli svårt att bevisa att felet inte fanns när vi sålde bilen trots att vi alltid lämnar med VDN-fakta. Stämmer det att vi ska stå för alla fel den första tiden?
Allan, bilhandlare i Mellansverige

Svar:

Kommer du ihåg våren i år Allan? Jag minns att april var betydligt varmare än maj. En Subaru XV är normalt utrustad med ACC. Utan att de flesta kunder vet om det, jobbar luftkonditioneringen i princip hela tiden, uppenbarligen fungerade AC:n då. Om kunden hade noterat att den inte funkade i våras, skulle han i så fall ha hört av sig till dig redan i april. Som bilägaren mycket riktigt påstår, och enligt konsumentköplagen, ska du stå för eventuella fel de första sex månaderna, eller rättare sagt, felet skulle ha funnits från början och fanns det inte, är det du som ska bevisa det.
Från månad sju och resterande 29 månader är det konsumenten som ska bevisa att felet fanns från början. De vanligast förekommande fel som bedöms till konsumentens fördel i ARN brukar inskränka sig till oljeförbrukning och dold rost. Du skrev att bilen såldes 18 januari och kunden klagade i slutet av juli, det blir mer än sex månader. Kunden behöver alltså kunna bevisa att felet fanns från början.
Joachim Due-Boje

Tillbaka