Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Verkstad

Joachim Due-Boje

Joachim Due-Boje är ansvarig för service-marknadsfrågor på MRF. Sitter i Allmänna reklamationsnämnden. 08-701 63 38

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Vad gäller när en kundbil påkörs?"

Joachim Due-Boje - expertsvar

Vad gäller för reservdelsgarantin?

Fråga:

I mellandagarna 2020 ramlade det in en Astra diesel 2016 med tänd motorlampa på vår verkstad. Kvinnan som ägde bilen skulle resa till Norge för att fira trettonhelgen där. Minns att vi hade personal på plats mellan jul och nyår det året, bilen kom in på verkstaden och vi startade felsökning. Bland alla felkoder hittade vi till slut felorsaken, syresensorn före partikelfiltret visade fel värde. Eftersom vi tillhör en kedja beställde vi sensorn via vårt DMS -system, och väntade på leverans. På morgonen dagen efter konstaterade vi att delen var restnoterad, och det fanns inget leveransbesked. Nu blev det bråttom, vi hittade ingen sensor hos övriga leverantörer, utan fick leta upp en märkesverkstad som hade öppet. Hemma i vår by fanns ingen, till slut kunde vi beställa delen hos en större återförsäljare som levererade sensorn någon dag senare. Bilen blev klar och vi bytte även olja och filter, regenererade partikelfiltret och bytte bränslefilter. Ägaren till Opeln var nöjd och kunde fara i väg till Norge.

I början av februari i år kontaktade kvinnan som ägde Astran oss igen och ville att vi skulle titta på en tänd lampa på instrumentpanelen, hon sade ingenting om 2020 års byte av syresensorn. Efter felsökning kunde vi konstatera att samma sensor som vi bytte julen 2020 var defekt igen. Kvinnan frågade såklart om garantin. På vår kedjas hemsida lovar vi tre års garanti på arbete och delar. Denna gång hade vi köpt en sensor från extern märkesleverantör och de har bara ett års garanti, det vill säga bilen var utanför reservdelsgarantin. Vad gäller?

Magnus, kedjeverkstad i norr

 

 

 

Svar:

Tyvärr, bara att betala
Det som alltid är viktigast är det som står på fakturan/kvittot till kund, om ni inte har informerat och antecknat att det är en originaldel monterad, och den omfattas endast av ett års garanti. Då förutsätter såklart konsumenten det ni står för; tre års garanti. Har ni missat att informera konsumenten om detta får du vackert betala arbete och delar på den nya sensorn. En annan sak som kan vara bra att ordna med är att om du i fortsättningen kommer att köpa från extern märkesleverantör, är det bra att avtala eller i alla fall ”göra upp” skriftligt med dem vad som gäller med till exempel reservdelsgaranti. Om delen som ni har köpt omfattas av extern leverantörs normala reservdelsgaranti, måste de ha dit bilen för garantiavveckling.

 

Tillbaka