Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Elbil & verkstad

Henrik Idermark

Henrik Idermark är ansvarig för elbilsbranschen och verkstadsbranschen på MRF.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Kan kunden kräva hävning?"

Henrik Idermark - expertsvar

Vad gör vi med kunden?

Fråga:

I början av sommaren ringde en man och frågade om servicetid för sin tyska racerbil. Vi hade inte särskilt lång väntetid just, då cirka en vecka. ”Har ni inte längre väntetid än så”, undrade mannen. Jag fick känslan av att vi nog skulle akta oss för denna bilägare. Han fick i alla fall tid veckan därpå. Dagen innan (just efter att vår digitala påminnelse anlänt) ringer killen.

– Ehh, jag kan inte komma med bilen i morgon, måste åka på tjänsteresa så ni får boka om den.

Ny bokning två veckor senare med allt vad det innebär, han reagerade inte på väntetiden utan accepterade utan knorr. Dagen före inlämnandet hände det jag hade på känn, mannen med RS3:an saknades. Vi ringde ett par tre gånger utan resultat, den bokade teknikern fick placera på ett annat jobb. Strax efter elva gled Audiägaren glatt in och sade – tjena jag ska lämna in min bil.

–  Vi har försökt få tag i dig sedan halvåtta i morse, hörde jag min servicerådgivare säga.

– Jag har varit upptagen på förmiddagen så jag har inte hunnit komma hit förrän nu, blev svaret. Bilen kom till slut in på verkstaden och fick sin service utförd, samma bil hämtades på kvällen av storfräsaren. Dagen efter fick jag ett samtal från mannen som klagade på att vi inte hade gjort allt som skulle utföras, samt att den inte gick bra, han klagade vidare på att vi inte hade tagit bort hjulen. Han hade målat eller markerat med färg på hjulbult och fälg, och markeringarna hade inte ändrats. Mitt svar blev att det inte ingick i just denna service, han stod på sig och ville ha en del pengar tillbaka. Det blev en lång diskussion om allt annat som han trodde vi hade struntat i. Han har nu hotat att lämnat in en anmälan till ARN, med påståendet om att vi debiterar saker vi inte utfört. Vad ska jag göra?

Mikael, Audiverkstad

 

 

 

 

Svar:

Jag har i många år sagt följande: du vill inte ha alla kunder. En enda människa kan ta mer energi än flera hundra andra. Sedan kan anledningen bero på personliga tråkiga saker, och sådana konsumenter kan man hjälpa, de är i regel mottagliga och förstår om man förklarar på ett bra sätt hur det ligger till. Gällande ovanstående skitstövel får du förklara och visa vad som finns på serviceprotokollet och hur Audi vill att ni servar bilen. Tala inte om för racerföraren att han ska bevisa att ni har brustit i fackmässighet enligt Konsumenttjänstlagen, det får han upptäcka själv om han skickar in en anmälan till ARN.

Joachim Due-Boje

Tillbaka