Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Elbil & verkstad

Henrik Idermark

Henrik Idermark är ansvarig för elbilsbranschen och verkstadsbranschen på MRF.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Kan kunden kräva hävning?"

Henrik Idermark - expertsvar

”Vi vet inte vad vi ska laga”

Fråga:

Vi har ett dilemma. En kund köpte en ny Passat hos oss i juni 2017 för 442 000 kronor. Det fina är att det går att koppla upp sin telefon mot bilens wifi.
Mannen som beställde bilen talade om hur kul hans familj tyckte det var att vara uppkopplade. Vid leveransen testade den glade nybilsägaren hur hans telefon fungerade uppkopplad mot bilen. Tyvärr dröjde det inte särskilt länge innan han kontaktade oss och anmärkte på att det var svårt att koppla upp sig till bilens wifi.
Vi tog in bilen ganska raskt och testade funktionen, men fann inget fel. Vi förklarade att vi inte kunde återskapa problemet som ägaren själv upplevde.
Innan bilen blev hämtad kopplade mannen upp sig och kunde själv konstatera att det fungerade.
Så gick det en tid och samma anmärkning återkom, ny test igen utan anmärkning när bilen testades på vår anläggning.
Ägaren anmärkte också på att den digitala instrumentpanel som bilens levererades med, plötsligt slocknade och skapade enligt honom en massa konstiga fenomen.
Så här höll det på fram och tillbaka under en lång tid. Vi tror inte att mannen hittar på eller så, det är bara tråkigt att vi inte upplever samma problem, vi vet inte vad vi ska laga!
Till saken hör att samma bilägare beställde en liknande produkt av oss året innan, en bil som blev levererad med fel framstolar, inte bra. Den bilen tog vi tillbaka efter sex månader och 600 mil till samma pris som han hade betalat för den.
Nu, när hans nuvarande bil har rullat 1 800 mil, har vi erbjudit mannen ett återköp av hans bil på 400 000 kronor. Detta tycker bilägaren inte alls om, han ville ha tillbaka hela summan 442 000 kronor, med argumentet att inte ha kunnat använda all utrustning. Detta begär han trots att han har kört 1 800 mil. Hur fel/rätt ute är jag med vårt erbjudande på 400 000 kronor?
Magnus försäljningschef, Bilmetro Gävle

Svar:

Magnus, du är helt fel ute! Om du väljer att ta tillbaka bilen ska du inte betala mer än 369 000 kronor. Det priset är framtaget med en räknesnurra i excelformat, där formeln är överenskommen mellan branschen och Motormännen. Om kunden tror att en bil inte sjunker i pris i paritet med ålder och körda mil är jag den första att beklaga.
Märkligt också att mannen inte kan förstå att bilen har en 4G-router som sprider wifi i bilen. Denna router är beroende av de master som respektive leverantör har uppmonterade efter våra vägar. Ibland är det radioskuggor och dålig mottagning. Jag tycker att du ska rekommendera mannen att han låter Allmänna reklamationsnämnden pröva ärendet om han inte blir nöjd med ditt erbjudande.
Joachim Due-Boje

Tillbaka