Nevs vill kartlägga människors transportbeteenden

Kan Trollhätteborna tänka sig att dela bil med andra, om det sker smidigt och kostnaderna för transporterna minskar kraftigt? Det är frågan som ska besvaras i projektet Sesma, där även Trollhättans stad, Högskolan Väst och Rise ingår.

Som biltillverkare hävdar Nevs att det totala antalet bilar måste minska, en inställning som delas av av Trollhättans stad, som vill vara en hållbar kommun och leva upp till miljömål, bland annat genom att minska invånarnas bilägande och bilåkande. Nu ska forskare på Högskolan Väst väva samman dessa behov och titta på möjligheten till ett utökat användande av bilar som ingår i ett system där man delar på användningen av bilarna.

Allt enligt ett pressmeddelande från Nevs där de skriver att de ställer upp med fem fordon för projektet Sesma, som står för sharing economy, smart mobility acceptance.
– Tekniken finns men vi vet väldigt lite om hur människor reagerar eller om människors attityder och inställning till självkörande bilar och deras förhållande till delningstjänster av bilar, säger Lars-Olof Johansson, forskare i informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande och projektledare på Högskolan Väst.

Nevs säger sig delta i projektet för att de är intresserade av att möjliggöra delningsekonomi genom nya mobilitetstjänster, där framtidens transporter bygger på att människor delar fordon.
– Vi på Nevs strävar efter ett hållbart samhälle och i det ingår att minska antalet bilar. Eftersom vi vet att de flesta bilar står parkerade 95 procent av tiden, så borde det vara möjligt att få fler att tänka nytt och att börja dela bilar med andra. Vi lockar inte bara med de positiva miljöeffekterna; att du kan minska dina bilkostnader rejält är också ett viktigt incitament”, säger Nadia Kabir, projektledare på Nevs.

Lars-Olof Johansson berättar att en avgörande faktor för Trollhättans Stads inblandning i projektet är byggandet av den helt nya stadsdelen Vårvik och planering av parkeringsytor kontra grönområden.
Huvudsyftet med projektet är att undersöka och kartlägga individers befintliga mobilitets- och transportvanor samt deras uppfattningar och upplevelser av delade självkörande transporter med elbilar i praktiken. Detta kommer ske genom i huvudsak två större kartläggningar. Den första handlar om en kartläggning av invånarnas transportbeteenden i Trollhättan. Det kommer att ske med hjälp av familjer som blir studieobjekt som man följer. Det andra handlar om att testa ett försök med delningstjänst av el-bilar, också detta hos familjer.
– Vi vill ta reda på hur vi kan vi bygga tjänster kring detta med familjerna som medproducenter av appar eller annat som kan komma i fråga. Vi vet att när användare är med och formar tjänster och digitala applikationer så ökar också acceptansen”, säger Nadia Kabir.

Projektet kommer i sig inte att omfatta självkörande fordon, men resultatet kommer senare att kunna appliceras i det fortsatta arbetet med att utveckla delade och självkörande fordon.
Sesma kommer att pågå hela 2019 och 2020 och sker i samarbete med Nevs, Trollhättans stad och Rise. Projektet har precis beviljats drygt tre miljoner kronor från det statligt finansierade innovationsprogrammet Drive Sweden och har en total budget på närmare sju miljoner kronor.

 

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar