Tips på fler nyckeltal

I septembernumret sporrar Anders Parment bilbranschen att jobba med allsköns nyckeltal. Här är en lång lista på nyckeltal du kan använda dig av!

Marginalmått– mäter ditt resultat i förhållande till omsättningen.

Avkastningsmått– mäter hur du förvaltar kapitalet i företaget.
Ibland är marginalmått olämpliga för att fatta beslut. Många företag använder nyckeltalet ”procent av omsättningen” för marknadsföring. Men det är helt fel. När det går bra behövs det kanske ingen marknadsföring och går försäljningen trögt behövs det mycket marknadsföring. Däremot kan ju nyckeltalet i efterhand ge information om hur mycket som har spenderats på marknadsföring och vad det innebär.
Avkastningsmått är i sig inte svåra att förstå. Men det gäller att se till alla delar. Hur ser det ut för olika delar av verksamheten? Bär sig vårt skadecenter eller vår hyrbilsverksamhet? Visserligen kan det vara en del av ett helhetskoncept, att erbjuda allt i huset. Men det är ändå bra att ha koll på underliggande nyckeltal.

Exempel på nyckeltal

o Uppmärksamma goda prestationer. Månadens medarbetare, bästa mekanikern, bästa idén, bästa medieframträdandet eller högsta kundnöjdheten (vanligt i USA – de som har varit där har säkert sett en parkeringsplats med skylten, ”Employee of the month”, dedikerad till månadens medarbetare!).
o Antalet medarbetare per chef – här är det utmärkt att jämföra med andra.
o Beläggningsgrad för hyrbilsverksamheten – enkelt att jämföra med andra hyrbilsföretag om data är tillgängliga.
o Timpris i verkstan – här blir det uppenbart att lågpriskonkurrenter har ett lägre timpris så det gäller att leverera mervärde motsvarande differensen.
o Introduktionstid för nya medarbetare i verkstan – bra grund för att beräkna vad medarbetaromsättning kostar.

Exempel på ledande nyckeltal

o Antal utestående offerter eller antal kundreturer.
o Andel köpare som hoppar av check-out processen på en bokningssida (verkstad, hotell etcetera).
o Andel kundtjänstärenden som är avslutade inom 24 timmar.
o Antal sidvisningar på vår webbsida.
o Andelen återkommande kunder.
o Marknadsandel, distriktsprocent.

Exempel på släpande nyckeltal

o % EBIT-marginal (“Earnings Before Interest and Taxes”).
o Omsättningstillväxt.
o Operativt kassaflöde.
o EPS (”Earnings Per Share”).
o Medarbetarnöjdhet.
o Märkets utfall i GA-enkäten.
o Kundnöjdhet.
o Antalet leverantörsfakturor betalda i tid av totalt antal fakturor.
o Andel behöriga lärare på en skola.
o Andel utbildade förskollärare på en förskola.
o Andel med mäklarutbildning vid högskola hos en mäklarfirma.
o Andel kunder med lojalitetskort.
o Andel verkstadskunder med serviceavtal.
o Andel kunder med privatleasing.
o Andel busskunder som utför alla servicearbeten i vår auktoriserade verkstad.
o Bruttovinstmarginal ett viktigt mått inom handel. För ett tjänsteföretag kan snarare debiteringsgrad per anställd, omsättning per anställd eller liknande vara ett viktigt nyckeltal.
o Nyckeltal specifika för en bransch är anpassade efter förutsättningarna i branschen. De ger mycket information. Exempel här är hotellverksamheter som mäter ofta antal gästnätter/dag, genomsnittsintäkt/gäst och rabatter per kundkategori. Ett klädföretag kan mäta andelen returer från kunder.

För bilföretag finns många användbara nyckeltal:

o Kostnader, % av total försäljning.
o Nybilsförsäljningens andel av omsättningen.
o Nybilsförsäljningens andel av bruttovinsten.
o Genomsnittligt försäljningspris, nybil.
o Bruttovinst per nybil.
o Nettovinst per nybil.
o Antal sålda nybilar per ÅF, genomsnitt.
o Finans och försäkring, % av nybilsförsäljningen.
o Finans och försäkring, penetration av kundstocken%.
o Begbilsförsäljningens andel av omsättningen.
o Begbilsförsäljningens andel av bruttovinsten.
o Genomsnittligt försäljningspris, begbil.
o Bruttovinst per begbil.
o Nettovinst per begbil.
o Antal sålda begbilar per ÅF, genomsnitt.
o Finans och försäkring, % av begbilsförsäljningen.
o Eftermarknad, % av total försäljning.
o Eftermarknad, % av bruttovinst.
o Garantireparationer, % av eftermarknad.

På branschnivå finns för bilhandeln flera nyckeltal som kan användas som indikatorer för ekonomisk status och utveckling:

o Antal invånare.
o BNP per invånare.
o Ekonomisk tillväxt.
o Antal bilhandlare.
o Antal som arbetar inom bilhandeln (direkta jobb).
o Antal som arbetar inom arbete relaterat till bilhandeln (indirekta jobb).
o Storlek, bilhandlare (antal medarbetare).
o Försäljningsvolym.
o Andel av handelsvolymen i delstaten.
o Lönekostnader.
o Medarbetares genomsnittslön.
o Skatteintäkter från bilhandeln.
o Andel av totala antalet registreringar i Sverige.
o Genomsnittsålder för bilparken.

Fler nyckeltal:

o Andelen leasing per bilmärke.
o Andelen leasing per kundsegment.
o Andel förtida avslutade leasingkontrakt av kunden.
o Andel förtida avslutade leasingkontrakt av bilföretaget (kunden har tecknat nytt kontrakt).
o Andel förtida avslutade leasingkontrakt av konkurrent (kunden har tecknat nytt kontrakt).
o Omsättningstider.
o Lagerhållningstider.

Nyckeltal för att förstå verksamheten:

Verkstad:
o Beläggning per bilmärke, mekaniker, arbetsstation.
o Intäkt per bilmärke, mekaniker, arbetsstation.
o Intäkt och marginal per typ av arbete (intervallservice, rekonditionering, bromsbyte, felsökning, olika typer av garantireparationer).
o Reklamationer, olika typer av arbete.
o Reklamationer, olika typer av kunder.

Kundmottagning:
o Reklamationer och tidsåtgång för hantering av olika kundtyper.
o Väntetider, olika tider på dygnet.
o Försäljning av tilläggstjänster, olika medarbetare, bilmärken, bilålder.
o Andel tilläggstjänster, tjänstebil/privatbil, bilmärke.

 

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar