När skadeverkstäderna rangordnar försäkringsbolagen har betygen ökat jämfört med förra året. Snittbetyget i MRF:s försäkringsbolagsenkät, som presenterades i dag, har ökat från 5,46 (på en sjugradig skala) till 5,6 i år. I stort sett alla bolag höjer sina betyg, mest i bottenligan där tre bolag ökar med fem procent vardera från i fjol.
If, där Annika Berglund är chef för eftermarknad motorskador, tar ledningen för fjärde året i rad.

Annika Berglund, IF.
Grattis! Hur lyckas ni höja betygen ytterligare ett snäpp från en redan hög nivå?
– Det är väl ett signalvärde för att vi har en stabil organisation och tar arbetet på allvar. Vi slår oss inte till ro utan försöker förbättra hela tiden.
Vad är du mest nöjd med?
– Att våra tekniker uppfattas som kunniga, det är viktigt för oss. Och att samarbetet med verkstäderna fungerar så bra.
Det finns också områden där ni har backat från föregående år, hur tänker du kring det?
– Vi ska bli bättre på att kontrollera efterlevnaden av miljökrav och lagar. Vi kommer att inventera verkstädernas miljöarbete nästa år. Det är en tuff bransch att jobba i ur miljöhänseende men jag tror absolut att verkstäderna har kundfördelar av det. När det gäller plastreparationer skulle jag önska att MRF stöttar branschen ännu mer för att hitta bättre metoder och möjligheter att öka antalet reparationer. Vad glasjobb anbelangar vet vi att vissa verkstäder tycker att rutinerna är krångliga, även om rutinen med endast ett dokument är tänkt att underlätta. Sedan kan det finnas någon verkstad som tycker att vi inte tar tillräcklig hänsyn i styrningsförfarandet, men det kan också upplevas så när antalet skador och reparationer minskat under pandemin.
Länsförsäkringar blev tvåa, precis som förra året, och Folksam behöll sin tredjeplats från förra årets enkät.

Ville Semi, Länsförsäkringar

Fredrik Westerlind, Folksam

Grattis, alla tre!
Kommentera