Den 1 augusti ska bensinstationerna i Sverige gå över från att sälja 95-oktanig bensin som innehåller fem procent etanol, till E10-bensin som innehåller tio procent etanol, detta i samband med att reduktionsplikten höjs. I dag finns E10 på marknaden i 14 andra europeiska länder.
E10 har högre andel förnybart och är bättre ur klimatsynpunkt, det vill säga ett mer hållbart alternativ.
– Det är positivt att E10 nu även introduceras i Sverige från den 1 augusti. E10 är ett av flera viktiga verktyg för att minska koldioxidutsläppen från transportsektorn och blir en viktig faktor för att nå våra gemensamma klimatmål, säger Ebba Tamm, expert produkt och miljö på Drivkraft Sverige, i ett pressmeddelande.
Cirka 94 procent av alla bensindrivna bilar är godkända för körning på E10.
– De äldre bilar som inte kan köras på E10 kommer att köras på E5, med fem procent etanol som i de flesta fall blir jämförbar med dagens 98-oktaniga bensin.
Dock finns farhågor för äldre bilar, vilket kan gynna verkstäderna:
– Sannolikt kan verkstäderna få mer att göra som en följd av införandet, säger en verkstadsägare till Motorbranschen.
– Bilar som är tio år och äldre kan komma att få problem med bränslesystemen med mer etanolinblandning. Gamla slangar och packningar gillar inte etanol och det kan dels läcka, dels skapa bränder. Det kan bli kostsamt för bilägarna och ge högre tryck på verkstäderna. Och för veteranbilar är det nog bara den dyrare blyfri 98 som gäller för att i någon mån undvika problemen.
M Sverige håller med om att veteranbilar kan få det svårt med den nya bensinen.
– Majoriteten av de bilar som inte kan tanka E10 är äldre bilar. Det handlar till största delen om veteranbilar som inte rullar så många mil per år, skriver Caroline Drabe, vd för M Sverige, i en kommentar till TT.
Kommentera