Nyheter | 2021-09-10

“Aldrig i livet att vi betalar”

Många Opelhandlare är arga och besvikna på importören KW Bruun, men de flesta törs inte kritisera dem öppet. Men det finns en som vågar säga vad han tycker: Urban Stockesjö på Nordmarkens motor.

I två år i rad har KW Bruun kommit på jumboplats i GA-enkäten. I de anonyma enkätsvaren och i samtal med tidningen Motorbranschen återkommer omdömen som ”de ställer oss mot varandra”, ”katastrof”, ”behandlar oss för jävligt”, ”slavkontrakt”, ”sjukt med deras hot”, ”piskor” och ”brist på samarbete”. Många är missnöjda, men få vågar träda fram med namn. De är rädda för repressalier, böter och hot. Men det finns några handlare som har tröttnat på generalagenten, och som väljer att ta bladet från munnen.

Urban Stockesjö är en av dem och han vill ge sin syn på hur samarbetet har fungerat. Han är erfaren bilhandlare, redan 1986 startade han Nordmarkens Motor i Årjäng. Från början hade man Nissan, 1992 tog man över Saab och när Saab och Opel slogs ihop 1992 – 93 fick man Opel på köpet och slutade då med Nissan. På den tiden var generalagenten Opel Sverige, som ägdes av GM.

– Vi var väldigt duktiga på Opel, vi låg vanligen på topp tre vad gällde marknadsandelar. 2016 korades vi till Sveriges bästa återförsäljare av Opel.

I samma veva fick Nordmarken förfrågan från dåvarande generalagenten att öppna en anläggning i Karlstad, med målet att verkligen fokusera på och lyfta fram Opel. Så blev det, man hittade en lokal, investerade i upprustning, maskiner och verktyg och öppnade ett rent Opelcenter i februari 2017.

– Vi hade vår GA i ryggen, de stöttade ekonomiskt och med råd, de var till och med där och filmade som ett exempel på hur en Opelhall kan se ut. Vi var inte stora men det var omgjort och fräscht och vi fick ut bra volymer med Opelbilar.

Sommaren 2018 fick Urban Stockesjö och andra Opelhandlare veta att GA-agenturen skulle tas över av KW Bruun den 1 november.

– Det var ingen av oss som såg någon röd flagga, vi hade haft en bra generalagent men tänkte att ett familjeföretag som KW Bruun, som dessutom tjänade pengar, kanske inte var så dumt. Vi såg det nog som en nystart för Opel i Sverige.

På hösten blev alla Opelåterförsäljare kallade till möte i Jönköping med den nya generalagenten. Uppvaknandet blev brutalt och Urban Stockesjö säger att chocken från mötet inte har lagt sig än.

– Jag har varit på många möten under mina 35 år som handlare, men det här mötet klassar ut dem allihop. Det var alltså första gången vi träffade generalagenten, och vd:n Tobias Pettersson inledde med att tala illa om vår gamla GA och sade sedan att antingen gillar vi läget eller så är det bara att hoppa av. Vi gapade allihop.

Sedan tog förändringarna, eller nedmonteringarna, vid. KW Bruun avvecklade kontoret i Stockholm, finansbolaget byttes ut, personal slutade eller sjukskrevs, kontaktpersoner flyttades, vilket snart skulle ställa till med problem.

– Vi hade ett ganska omfattande ekonomiskt stöd för kampanjbilar som vi skulle få ut, det hade varit problem med administrationen så stödet hade inte betalats ut, men allt var i sin ordning, berättar Urban Stockesjö.

– När KW Bruun tog över bolaget bytte de namn och styrelse, men det var fortfarande samma bolag med samma organisationsnummer och skulden till oss fanns alltså kvar. Vår gamla kontaktperson mejlade dem som det sista hon gjorde innan hon fick lämna företaget och skrev att vi skulle ha pengar, men att hon inte hade hunnit lösa utbetalningen, så hon bad dem ombesörja den. Detta var i december -18.

Snart var läget kaotiskt, tycker Urban Stockesjö.

– Inget fungerade, inget var förberett. Det låter hårt, men jag skulle säga att det var Sveriges i särklass sämsta företagsövertagande, det kan inte gå sämre till än vad det gjorde här. Opelförsäljningen sjönk kraftigt under denna tid, sannolikt som en följd av kaoset.

Under januari–oktober 2019 såldes 2 497 nya Opel-bilar i Sverige, vilket var en halvering jämfört med samma period 2018, och Motorbranschen rapporterade i januari 2019 att registreringen av nya Opel-bilar i Sverige minskade med 90 procent under december och januari. KW Bruun höll då kvar nya Opelbilar i Göteborgs hamn, i väntan på att återförsäljarna skulle skriva på ett avtal med det nya finansbolag som kontrakterats sedan det gamla kastats ut. Återförsäljarna hade synpunkter på villkoren i avtalet, bland annat angående förändringar för lagerbilar, som inte längre skulle ägas av finansbolaget.
I december 2018 publicerade Motorbranschen en intervju med Holmgrens Bils vd Göran Strandberg som kritiserade KW Bruuns affärsvillkor och avtal för lagerfinansiering.
Trots att Holmgrens Bil var landets största återförsäljare av Peugeot och ihop med Hedin Bil representerade Opel i Sveriges tio största städer, valde KW Bruun att säga upp dem som återförsäljare av Peugeot strax efter att artikeln publicerades.

KW Bruun hävdade då att uppsägningen inte var kopplad till kritiken, men Göran Strandberg sade följande till tidningen:
– Vi fick en uppsägning där motiveringen var att eftersom vi vid olika tillfällen offentligt kritiserat KW Bruuns affärsupplägg, valde man att avsluta samarbetet med Holmgrens bil.
Något liknande hände Urban Stockesjö och Nordmarkens Motor. Han berättar vidare:
– Vi stötte vänligt på ett tiotal gånger om pengarna de var skyldiga oss. Först fick vi inga svar alls, sedan ombads vi skicka in dokumentation, så att KW Bruun skulle kunna kolla med Opel Tyskland. Vi skickade allt men fortfarande hände ingenting.
I april 2019 tog Urban Stockesjö åter kontakt med generalagenten, och fick då svaret att bolaget inte kunde ansvara för överenskommelser och händelser som ägt rum före övertagandet. Därmed gick diskussionen helt i stå, tills Nordmarkens revisor blev irriterad och krävde att frågan skulle lösas.
– Vi kontaktade en advokat som tillskrev dem ett krav på våra pengar. Då tog det en dag, och sedan kom ett meddelande om att de skulle utföra garantirevision hos oss. Det har aldrig hänt oss förr, och kändes ganska mycket som ett sätt att markera att vi inte skulle bråka. Revisionen utfördes men inga oegentligheter kunde hittas. Brevväxlingen mellan advokaterna pågick så under våren, till slut lämnade Nordmarken in en stämning mot KW Bruun.
Vid valborg 2020 gick avtalet med den gamla generalagenten ut. Urban Stockesjö tog kontakt för att stämma av läget.

– Generalagenten svarade ”om ni inte drar tillbaka kravet på stödpengarna kan ni glömma Opel”. Vi frågade om de menade allvar, och de sade att de inte kan jobba med en handlare som stämmer dem. Vi tog det ett varv i styrelsen och kom fram till att vi ville ha pengarna de är skyldiga oss, hellre än att fortsätta sälja Opel. Så vi svarade ’nej tack, vi vill inte samarbeta mer med er, vi står för moral och etik och rätt skall vara rätt’. Det blev tvärtyst ett tag och till slut tog jag kontakt igen och frågade hur vi skulle göra med allt.

Efter några turer kom man gemensamt fram till att Nordmarken skulle fortsätta serva och göra garantijobb på Opel, utan avtal, i väntan på att en ny återförsäljare hittades i Karlstad. Detta för att kunderna skulle slippa lida för konflikterna. Så blev det, Nordmarken gjorde garantijobb och fick ersättning från KW Bruun. Men efter en tid ville Urban Stockesjö ändå ha ett slags tillfälligt avtal och framlade några villkor för att fortsätta tillsammans, som att slippa abonnera på specialverktyg och skicka folk på utbildningar när man ändå inte skulle ha kvar uppdraget i längden.

KW Bruun ville inte gå med på kraven och Nordmarken bestämde sig för att kapa banden helt, sluta jobba med Opel och koncentrera sig på Nissan som man hade återupptagit när det började kännas osäkert med Opel.

Nordmarken tar ner Opelskylten för gott.

– Då kom nästa steg: en återfakturering för alla garantier vi hade gjort åt dem och som de redan hade godkänt och betalat, på 400 000 kronor. Vi bestred fakturan förstås men de svarade att vi hade gjort jobben utan avtal och därför måste vi betala. Men det finns inte på kartan att vi betalar, aldrig i livet. Vi har ju gjort jobben med deras goda minne och det finns skriftliga överenskommelser.

Nu pågår åter brevväxling mellan advokaterna och sista ordet är ännu inte sagt. Urban Stockesjö är arg, men kanske mest förundrad:

– Det som är mest förvånande i hela Opelaffären är hur de kan få hållas. Varför reagerar inte ledningen i Tyskland eller Interdans styrelse på de historiskt dåliga sifforna i GA-enkäten, år efter år, på alla handlare som slutar eller går i konkurs, på alla klagomål de nås av? Hälften av det gamla Opelgänget är redan borta och fler kommer att försvinna om KW Bruun får hållas. vi har förlorat mer på KWB-18 än på covid-19. Deras moral och etik befinner sig på 1300-talsnivå, och så får det bara inte vara på 2020-talet.

KW Bruun har fått flera möjligheter att kommentera innehållet i artikeln, men svarar via e-post att de avstår från att kommentera för att istället föra en direkt dialog med återförsäljare och styrelserna för respektive återförsäljarförening.

 

Nella Bergström

3 Kommentarer

olle

Detta är framtiden för märkes handlare.general agenter som
lever i en annan verklighet. agent avtal med usel förtjänst och marmor golv påkostade av återförsäljaren.

Svara
Pelle

Ja, tänk att man nästan köpte en Opel, tur att det blev en Mercedes istället.
Kw Bruun verkar vara rena skämtet, våran åf valde att lägga ner hela skiten när dom kom till styre, tidigare var Opel på frammarsch, nu känns det som att dom inte finns.

Svara
youcars. petet

Gå ihop alla åf. detta e ju verkligen inte ok
har hört detta från alla opel handlare. en sån buffel ska bort på marknaden punkt. hotar sig fram

Svara

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar