Artiklar & backstage | 2018-10-17

Allra första lastbilen

I år är det exakt 100 år sedan de första riktiga lastbilarna började säljas. Det amerikanska företaget Fruehauf Trailer Corporation var först med den praktiska ”semi-trailern” som kunde dra riktigt tunga lass. På bilden en Fruehauf 1918.
Det är bara 100 år sedan de första ”riktiga” lastbilarna började säljas i amerikanska bilstaden Detroit.
Fram tills 1918 var de flesta lastbilar i stort sett bara lite större bilar. All frakt lastades på flaket och tyngden på hjulen gjorde att man bara kunde köra några ton.
En dag fick smeden och vagnsbyggaren August Charles Freuhauf en förfrågan från en kund om han kunde bygga om en T-Ford så att han kunde köra omkring sin båt. Freuhauf byggde helt enkelt en smidig koppling som gjorde att bilen kunde dra lasten på ett separat släp.
Det här gav upphov till den första ”riktiga” lastbilen, semi-trailern eller påhängsvagnen.
Eftersom lasten på det här sättet både var stadigt förankrat i fordonet, och inte ”kördes” utan drogs, så kunde lassen bli mycket större. Pionjärens företag blev snabbt populärt och sålde specialbyggda lastbilar till både timmerbranschen, oljebranschen och till militären.
En maktkamp om bolaget gjorde att det försattes i konkurs 1997 och den internationella jätten splittrades upp och såldes. Originalföretaget Freuhauf ägs i dag av Wabash National.

Text Mikael Jägerbrand / Foto Fruehauf Trailer Historical society

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar