Konstgjord andning för trötta bilhandlare?

Anders Parment bevakade den stora amerikanska begivenheten Nada expo & show. Här är hans personliga reflektioner från jätte-eventet:

”På Nada fanns allt av det senaste – ändå saknades något. Reflektionen över bilismen, bilhandeln och framtiden.saknades helt. Mässan lyckades inte så in många uns av oro hos besökarna, och detta undvikande gjordes skickligt. Det kan inte ha varit omedvetet. För vem vill besöka en konferens där man visserligen går upplyst, men modfälld, därifrån? Risken finns att konferenserna tappar besökare och momentum. Nadas nye ordförande Charles Gilchrist gör inte mycket för att ändra saken. Han har framgångsrikt jobbat lokalt med ett tiotal varumärken – amerikanska samt Nissan, Mitsubishi och Volkswagen – i biltokiga Dallas och pratade ingenting under sina tal om behovet av att ställa om inför framtiden.

Säljigt och proffsigt Trots gratisdrinkar, fina utställningsytor och en mycket proffsig organisation återvänder mässbesökarna till sina dyra innerstadshotell, antingen omedvetna om vad som händer i den större världen runt omkring, eller med en undran om det faktiskt inte var något som saknades i den snygga förpackningen…

Vad var det de glömde att säga? …inga externa talare som inte var bilmänniskor, förutom några harmlösa föredrag om trender inom sociala medier 2019. Så frågan är: vad är det de inte säger på detta välordnade event?
Då är vi tillbaka på något som är väldigt farligt. Man går på en konferens för att ta till sig det senaste. Allting är superproffsigt arrangerat, minutiöst planerat. Man är tidigt ute. Varje talare får utförliga instruktioner och allt material som delas ut är lika enhetligt designat som Audis CI. Många presentationer innehåller Amazon och Google: Det är ju de som gjort bilköparna så bortskämda.
Mike Tamas från Mareican Financial & Automotive Services höll ett föredrag om Amazon-Proofing Your Sales Process. Vi fick veta av Dealer Solutions att Amazon står för 44 procent av e-handeln i USA (men mindre för bilar, än så länge), 97 procent kollar utvärderingar av butiker/handlare på nätet innan de handlar, 85 procent litar lika mycket på nätutvärderingar som rekommendationer från vänner och 88 procent använder nätet vid bilköp.
Men varför kommer ingen från Amazon, Google eller något annat företag som driver förändringen och pratar? Det är skillnad mellan att prata om Amazon Vehicle, och att låta Amazon Vehicle prata.

*

För inte så länge sen var jag på ett bankevent i Norge. Google var där och berättade för publiken att de ligger långt efter och måste skärpa sig. Inget sånt på Nada. Uttalat eller inte – det verkar som alla som var där vill behålla nuvarande affärsmodeller.
Det är svårt att överföra den enorma energi som många amerikaner har till Europa. Fast vill vi verkligen det?
USA, landet där fake news och alternativa fakta uppkom, verkar ha problem med detta inom bilbranschen. Nada, där man undviker prata så mycket om förändringar, och i andra lägret de överdrivna rapporterna från amerikanska konsultföretag. Inte lätt att hitta en balans i allt detta. Men en sak är säker: Det har aldrig varit så viktigt som nu att ha koll på fakta och ha ett kritiskt öga på det som sägs!

Förresten: boka in 2 till 5 februari 2024, då är NADA Show i Las Vegas!

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar