… kommer MRF:s jurist David Norrbohm att intervjuas i anledning av Konsumentverkets senaste statistik om vanligaste kundklagomålet: Begagnade bilar.
Nästan var femte klagomål som kom in till den kommunala konsumentvägledningen och till Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument under 2018 handlade om köp av begagnad bil och hantverkstjänster. Totalt rör det sig om drygt 120 000 klagomål, varav nästan tio procent handlade om köp av begagnad bil.
Vad David Norrbohm kommer att ange som orsak är:
o Att fordonsbeståndet har ökat väsentligt.
o Att det har blivit lättare att anmäla till ARN och hitta information på Konsumentverkets ”Hallå konsument”.
o Att en bil är en dyr produkt – också som begagnad.
o Att det är skillnad på bilhandlare och bilhandlare.
– Vi ser dock ingen ökning av kunder som får rätt i ARN. Fler förlorar än vinner, säger Norrbohm.
Han, liksom Konsumentverket, upplyser också om att MRF, i samarbete med Konsumentverket har tagit fram en ny varudeklaration för alla begagnade bilar. Med hjälp av den kan köparen enklare se i vilket skick bilen är.
– Ett bra tips är därför att vända sig till en bilhandlare som är ansluten till MRF, säger Gustav Sandgren, vägledare vid Hallå konsument.
Mer alltså i Plus i dag 19 februari.
Kommentera