Nyheter | 2018-12-09

Årlig skolledarkonferens

Skolledare, företag och bransch samlades i november till Transportföretagens årliga skolledarkonferens för seminarium och gruppdiskussioner kring marknadsföring och samarbete för att locka fler ungdomar till motorbranschen.

Maria Olofsson, från Olofssons Bil (Bilden nedan), berättade hur företaget arbetar med den externa marknadsföringen och hur de samarbetar med näraliggande skolor för att få fler unga att söka sig till branschen. Skolvärlden är oumbärliga för branschen och vikten av ett gott samarbete är nödvändigt. Nära samarbete med yrkesskolor samt öppet hus och utbildning för yrkeslärare inom branschen var några exempel.

Bilias Urban Tibbelin berättade om deras nya projekt Bilia elevprogram – ett nära samarbete mellan bransch och utvalda skolor på olika sätt för att säkra kompetensförsörjningen vilket ger skola och elev tillgång till den senaste tekniken, verktyg, lärarutbildningar med mera.

På scenen fanns bland annat också Projektledaren Jonas Hehr för Motorbranschcollege (MBC) och rektorn Jonas Kristansson från Agnesfrids gymnasiet, som är det senaste tillskottet av MBC-certifierade skolor. Han berättade om deras väg fram till certifieringen.
Nära samarbete mellan bransch och gymnasieskolor utgör av navet av Motorbranschcollege (MBC) – ett kvalitetssystem för ett strukturerat samarbete mellan skola, företag och fack och som säkerställer utbildningens kvalitet gentemot elever och bransch. ne från MBC redogjorde att det på ett år har certifierats åtta skolor och mer än trettio skolor är i processen att certifieras.

Kommunikationsbyrån Coreworks byråchef Hanna Hedberg gav en inblick i 00-talisternas tankesätt och hur det påverkar deras intag av information samt hur skolor kan nyttja detta för att förbättra sin egen marknadsföring gentemot målgruppen inom olika sociala mediekanaler såsom Snapchat, Youtube och Instagram. Unga i dag lyssnar främst på människors berättelser – inte på företagen – vilket har lett till att influencers, stora som små, har en större inverkan på unga idag än traditionell marknadsföring.

Färsk statistik från Skolverket visar en ökning på antalet sökande till ft-programmet med 20,7 procent sedan förra året: Men mycket arbete kvarstår i arbetet att få in tillräckligt med sökande för att tillfredsställa branschens behov.

Från Transportföretagen berättades om Yrkesvux roll i  som ett komplement till gymnasieskolan, en ny valideringsmodell som är under arbete där alla inom branschen kan bli testade och bedömda för att säkerställa att man uppnår det branschen eftersöker.
En ny ungdomssajt “Vi kör!”, har också lanserats med tillhörande sociala mediekanaler och riktar sig till ungdomar mellan 13 och 16 år för att öka intresset för yrken inom transportnäringen.

 

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar