Nyheter | 2018-11-30

Bara bilar utan brum – elbilsmässan eCar Expo lockar bilköpare som klarar sig utan motorvrål

Kanske är det ett tecken i tiden, en försmak av vilken drivlina som håller på att ta över efter mer än ett sekel  med Ottomotorn. I år har i alla fall elbilsmässan eCar Expo snäppat upp.

Efter att ha varit ett evenemang som fått hålla sig en bit utanför städerna – Nacka söder om Stockholm, Eriksberg på Hisingssidan i Göteborg – har eCar Expo i år samlats på ett enda ställe: i Svenska mässans rejäla lokaler i centrala Göteborg.
Och det är en mässa som andas ny teknologi och framtidsförhoppningar. Stämningen bland utställarna, som visar upp sina nya fordon och sina olika avancerade lösningar med mera, och besökarna som vandrar runt i hallen är i alla fall påtaglig … elektrisk skulle man kunna säga. Volvo är där med sin konceptbil 360c. En spektakulär låtsasmodell som ska ge en bild av hur bilen kanske ter sig när autonoma fordon slår igenom på allvar, när det nu kan bli. Om 20 år säger några, andra tror mer på 50.
I pressen har vi i alla fall kunnat se bilder på en variant av 360c som mest är en rullande säng. En annan är inredd som konferensrum. Vilken sort som är på mässan är svårt att avgöra, rutorna är tonade ner till nästan helsvart och ett rött band runt om bilen håller oss nyfikna på avstånd.

I Kias monter  har ett hundratal personer samlats för att se när det premiärröda skynket från nya modellen Niro EV åker av.
– 429 900 kronor, viskar en av märkets företagsförsäljare som väntar bland oss andra.
Enligt Kia ska den klara 485 kilometer på en enda laddning, och priset verkar som rena stölden jämfört med den stålgrå Jaguar I-Pace som läkaren Ingvar Andersson (bilden) står och tittar på en bit bort, med drömsk blick. Eller rätt så drömsk i alla fall.

– Jaaa … jag har ju ett par Jaguarer sedan tidigare, säger han.
Ingen eldriven dock. Och nu står Ingvar och funderar på om den nya Jaggan kan vara värd den dryga miljon som han får hosta upp om han vill ha den hemma på garageuppfarten i Malmö. Men han har hört att det blir ett visst oljud i den om man stampar ordentligt på gasen.
– Det är inget du hör i en Tesla, säger han.
Säljaren lovar att han kan få den i april om han beställer i dag. Ingvar står kvar och funderar, säger att han nog ska vänta ett år tills eventuella barnsjukdomar är botade. Men när jag går förbi honom en stund senare fyller han i ett formulär för att få provköra och verkar ha tagit ett steg närmare att slå till.

Det tar cirka sju års körning innan en genomsnittlig elbil har kört i kapp de negativa miljöeffekter som produktionen av bilen, samt elkraften som ju inte alltid kommer från vind- och vattenkraftverk, orsakar. Men även om miljövinsten verkar lite tveksam är verkningsgrad och driftsekonomi starka argument för att gå över till el. Det där med att kärrorna inte brummar skönt som gamla V-8-motorer verkar bilköparna ha kommit över, i alla fall om man ska döma av de suktande blickar som besökarna på eCar Expo kastar på de olika elmodellerna på mässan.

Fotnot: Mässan eCar Expo pågår till och med söndag den 2 december. Mer information om öppettider, priser etcetera finns här: http://ecarexpo.se/

Text & foto Thomas Drakenfors

 

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar