”Bilindustrin behöver brittiska batterier”

Nu slår den brittiska biljätten Jaguar Land Rover larm:
– Om batterierna försvinner från Storbritannien så försvinner också bilproduktionen.
Samtidigt kommer besked från andra tillverkare att framtidens produktion av elbilar bara kommer att finnas i närheten av batterifabriker.

Den viktigaste delen i en elbil är det stora batteripaketet, den står för en stor del av både kostnaden och vikten.
Därför börjar nu flera biljättar varna för att man i framtiden bara kommer att satsa på produktion av elbilar på orter med lokal tillgång till batterier.
Chefen för Jaguar Land Rover slog nyligen larm i en intervju med tidningen The Guardian.
– En sak är säker: Om batterierna försvinner från Storbritannien så försvinner också bilproduktionen från landet, säger Ralf Speth.
Han menar att bristen på brittiska batterier är en mycket viktigare fråga än Brexit. Företaget Jaguar Land Rover kommer de närmaste åren att göra en mångmiljardsatsning på en ny fabrik för elbilar i Hams Hall, nära Birmingham. Till att börja med planerar man att importera sina batterier från Asien.
Tidigare i år lade Ford ned sin tillverkning av bensindrivna bilar i Bridgend. Man var inte beredda att lägga om tillverkning till elbilar utan att också ha en lokal batterifabrik.
När biltillverkarna ökar volymen av elbilar så får man nya typer av problem.
– Skeppar man mängder av batterier från Asien så ger det en mycket lång, och dyr, försörjningskedja. Man kommer att ha ett lager värt många miljoner på haven, säger Ian Constance, chef för investeringsbolaget Advanced Propulsion Centre till tidningen The Guardian.

Text Mikael Jägerbrand / Foto Jaguar Land Rover

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar