Folk & Företag | 2020-06-22

Bilister har dålig koll på försäkringen

Nästan vartannat hushåll har dålig koll på vad de betalar för sin bilförsäkring, visar en undersökning, beställd av försäkringsjämförelsetjänsten Insplanet.
Vart tredje hushåll uppger att de är osäkra på vad de betalar för bilförsäkringen och ett av tio hushåll uppger att de inte vet alls vad de betalar.

Endast ett av fyra hushåll jämförde olika alternativ senast de köpte en ny bil. De flesta av respondenterna, 44 procent, uppgav att de valde sitt befintliga försäkringsbolag utan att utvärdera vilka andra alternativ som finns att tillgå.
– Detta leder till låg konkurrens i försäkringsmarknaden, vilket ger förutsättningar för ökande priser över tid, säger Insplanets vd Tomas Jonson.

Han tror att en stor anledning till att konsumenter är mindre aktiva gällande bilförsäkringar än exempelvis bolån är att de tycker att det är svårt att jämföra försäkringsbolagens produkter.
– Ofta upplevs det mer krångligt än vad det faktiskt är, framför allt när det gäller bilförsäkring som i dag är en relativt standardiserad produkt.Men priserna kan faktiskt skilja upp till 53 procent, motsvarande i snitt 5 500 kronor per år, säger han och fortsätter:
– Att priserna kan variera så pass stort mellan olika försäkringsbolag för ett och samma försäkringsobjekt och försäkringstagare beror till stor del på att bolagen har olika skadestatistik som grund för prissättningen, olika syn på risk och prissättningen av densamma, samt varierande målgruppstrategier.

Undersökningen genomfördes av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov under perioden 4-10 februari i år och bygger på intervjuer med 1 014 svenska män och kvinnor över 18 år som har bil i hushållet.

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar