Nyheter | 2018-10-24

Blir knivigt att få plats …

I i stort sett all marknadsföring av nya bilar till försäljning nästa år måste  b å d e  WLTP-värdet (koldioxidutsläppet) och bensinförbrukningen anges. Det första, enligt ett EU-direktiv, det andra enlig svenska skattesystemet bonus malus. Krav på dubbel-informerande under 2019. Men 2020 kommer det att räcka med enbart WLTP-utsläppen. Frågan är bara hur allt ska få plats i annonserna …

Det diskuterades i ett seminarium, ordnat av BilSweden, häromdagen. På bildens syns moderatorn Ulf Svensson med Charlott Söderlund och Joel Westerlund från Konsumentverket som försökte ge konkreta svar på var och hur reglerna kommer att gälla.
Helt klart ska värdena för varje modell, även hur extrautrustning påverkar, anges i:
o på affischer och bildskärmar på försäljningsstället
o i reklam i tryckta och digitala medier
o i filmklipp
o på Twitter, Facebook och Youtube
Men tv-reklam är undantaget.

Det blir förstås knivig gränsdragning, till exempel om en kundtidning ska räknas som reklam eller redaktionell text. På det här seminariet diskuterades alla tänkbara hårklyverier intill navelskådning.
Och det ska sägas att inget är. Helt klart för alltihop är ute på remiss till december.
Men det kommer att informeras.
MRF och Bil Sweden kommer med en uppgraderad manual.
Info kommer att finnas på sajterna Bilsvar.se/wltp.fakta.se/hallokonsument.se och Transportstyrelsens hemsida.
Och Motorbranschen kommer förstås att hålla dig uppdaterad också.

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar