BMW Sverige och Motorbranschcollege inleder ett strategiskt samarbete för att utveckla de fordonstekniska gymnasieutbildningarna.
När efterfrågan på elbilar, laddhybrider och vanliga hybridbilar ökar följer ett stort behov av rätt utbildad arbetskraft.
Tillgång till kompetent personal nu och framåt är alltså en viktig strategisk fråga för BMW Sverige. Därför inleder man ett samarbete med Motorbranschcollege.
– Det är viktigt att säkra kompetensförsörjningen för vår bransch och där är gymnasieskolan en ytterst central del för vår rekrytering. Här kan vi tillsammans jobba aktivt för att skapa en utbildning som elever söker sig till. Att stötta Motorbranschcollege är ett naturligt steg i detta arbete för att säkra kompetent arbetskraft i framtiden, säger Johanna Kriisa, vd BMW Sverige.
Motorbranschcollege är ett initiativ mellan arbetsgivare och fack som syftar till att möta kompetensbehovet inom fordonsbranschen, ytterligare öka kvaliteten på utbildningen inom fordonsteknik och få fler ungdomar att söka till fordons- och transportprogrammet på gymnasiet.
Kommentera