Bilförsäjningen har minskat kraftigt i det hårt virusdrabbade Kina. Nu satsar Geely på att sälja bilar utan någon som helst personlig kontakt. När kunden beställt fordonet på nätet så levereras nyckeln med drönare.
Under februari minskade bilförsäljningen med 92 procent i Kina. Det gjorde att många bilföretag storsatsade på försäljning via nätet.
Den biltillverkare som gått längst är Volvo-ägaren Geely Auto som snabbt skapade en sajt där kunden på några få klick både ordnade finansiering, försäkring och slutförde köpet.
Sedan den nya plattformen lanserades har man sålt fler än 10 000 fordon och fått intresseförfrågan från ytterligare 100 000 personer.
Nu har man gått ett steg längre och gjort den ”kontaktlösa” kedjan längre så att kunden inte behöver träffa en enda människa vid bilköpet.
I stället för att kunden måste hämta bilen hos säljaren så levererar företaget den direkt till kundens bostad eller arbetsplats.
Nyckeln levereras sedan direkt till kundens dörr (eller balkong) med en drönare.
Text Mikael Jägerbrand / Foto Geely Auto
Kommentera