Det går bra för Svenstigs bil i Värnamo – på fem år har de dubblerat sin omsättning. Här är vår intervju med vd Mim Andersson.
Text Thomas Drakenfors
Foto Alexander Hall
De senaste åren har varit lite turbulenta, med bonus malus, pandemi, krig, inflation och ränteökningar. Allt har dessutom skett under just de fem år som gått sedan Mim Andersson, med bakgrund som vd för Elmia-mässan, trädde in som vd.
– Vi befinner oss i en konkurrensutsatt bransch med låga marginaler. En av de viktigaste första uppgifterna för mig var att säkerställa lönsamhet för att vi skulle kunna fortsätta utveckla verksamheten. Därför var något av det första jag prioriterade att anställa en businesscontroller, för att kunna arbeta metodiskt med verksamhetsstyrningen, säger hon.
Ett bra beslut, kan hon konstatera i dag, och en åtgärd som bidragit till trygghet i affärsmannaskapet under de senaste, mer instabila åren.
– Mitt uppdrag är att skapa hållbar lönsamhet, vilket är grunden för att kunna fortsätta att utveckla vår verksamhet, säger hon.
Och det har gått bra för Svenstigs bil. Företaget grundades i slutet av 1920-talet av lantbrukarsonen Wilhelm Svenstig. 1974 tog hans son Bengt – i dag suppleant i styrelsen – över som vd. Svenstigs bil har 160 anställda som arbetar på anläggningar i Värnamo, Smålandsstenar, Gislaved och Halmstad. De är auktoriserade återförsäljare för Audi, Volkswagen och Skoda, samt Volkswagen transportbilar och Scanias lastbilar.
På drygt fem år har de mer eller mindre dubblerat sin omsättning och vinst, siffror som i och för sig delvis har sin grund i att de har öppnat en filial i Halmstad. Andra faktorer är att verksamheterna i bolaget generellt har utvecklats positivt, med bättre lönsamhet. Omsättningen 2022 landade på drygt en miljard och ökningen hänger även ihop med att bilarna gått upp i pris.
Dessutom lyfter Mim Andersson fram bolagets strategiplattform som en framgångsfaktor.
– Den skapar både riktning och utveckling i en föränderlig värld, säger hon.
Som hos de flesta andra bilhandlare är det männen som dominerar bland de 160 anställda – 97 procent av de kollektivanslutna och 71 procent av tjänstemännen. Men Svenstigs sticker ändå ut.
Marknadsansvarig, HR-chef, ekonomichef, kvalitet och miljö, verkstadschef– i de rollerna har Svenstigs bil anställt kvinnor. I ledning och styrelse är hälften kvinnor. Även styrelseordföranden är kvinna, Anna Svenstig, som är delägare och barnbarn till grundaren och bondsonen Wilhelm Svenstig.
Med både kvinnlig styrelseordförande och vd ligger det nära till hands att anta att det är därför de har lyckats bättre än många branschkollegor med att rekrytera fler kvinnliga ledare.
Men Mim Andersson drar en annan slutsats. Hon säger att det fanns kvinnliga ledare på Svenstigs bil innan hon började, och att hon själv rekryterat fler manliga ledare än kvinnliga.
– Jag tror att det handlar mer om ledarskapet. De som uppskattar mitt sätt att leda, de vill arbeta på Svenstigs bil. Det gör också att vi får in rätt ledare med rätt attityd i bolaget. På så sätt får vi också en bättre kultur, där vi har respekt för varandra. Jag vill arbeta för ett inkluderande ledarskap där delaktighet och engagemang är nyckeln, säger hon.
Säkert kan kvinnor ha sökt sig till Svenstigs bil för att företaget har en kvinnlig vd, säger hon, men hon tror att andra saker varit mer vägande.
– Vår värdegrund och vår utveckling som bolag de senaste åren, med bra medarbetare, samarbeten och kompetenser. Allt det har gett oss en fin tillväxtresa.
Hemma i sitt hus i Lerum – 160 kilometer från Svenstigs bils anläggning i Värnamo – sitter styrelseordförande Anna Svenstig i sitt arbetsrum och tittar ut på en regnig och grå dag. Huset, som ligger i suterräng mot ett grönområde, har hon ritat själv.
2014, när hon trädde in som styrelseordförande efter sin pappa Bengt Svenstig, jobbade hon fortfarande heltid som arkitekt i Göteborg. Men 2016 hoppade hon av sin gamla karriär, efter 15 år i yrket.
– Ingen på arkitektbyrån blev direkt överraskad när jag slutade, bilfirman tog mer och mer tid och jag hade redan gått ner en del i arbetstid, säger hon.
Hennes pappa är ännu med som suppleant i styrelsen. Men ägarskapet har han lämnat över till sina två döttrar, Anna och hennes syster Karin. Karin Svenstig är med i styrelsen men inte aktiv i det dagliga arbetet. Hon jobbar i stället som miljöingenjör på Göteborg energi.
Att döttrarna skulle ta över var aldrig en självklarhet.
– Nej, pappa har aldrig pressat på om det. Han har alltid sagt att vi ska välja något vi själva brinner för, säger Anna Svenstig.
Men när Bengt Svenstig bestämde sig för att träda tillbaka som vd för snart 20 år sedan kände de båda systrarna ändå att de ville behålla företaget i familjen.
Anna Svenstig har inte ångrat beslutet att lämna sitt tidigare yrke.
– Jag gillade att vara arkitekt, och kan sakna snacket om arkitektur på fikarasterna. I övrigt tycker jag att det är mer spännande att driva företag, säger hon.
Inte heller hon har bilden av att företaget har jobbat aktivt för att rekrytera kvinnor. Liksom Mim Andersson är hon inne på att om det redan finns kvinnor på plats kanske det blir lättare för andra att söka sig dit, än om det vore 100 procent män.
När de rekryterade Mim Andersson till vd-posten fanns inga krav när det gällde just könet. Men det var viktigt att det var någon som styrelseordföranden kunde samarbeta med.
Enligt Anna Svenstig gjorde de ett flertal intervjuer. Till slut fanns fyra bra kandidater, som sedan blev till två: Mim och en man.
Båda var bra, säger hon, men lutade själv åt Mim Andersson.
– Min pappa var med och intervjuade, och när vi satt och talades vid på tu man hand sade han ”det är du som bestämmer men väljer du Mim blir jag inte besviken”.
Över huvud taget finns numera en strävan i branschen mot att hitta bättre könsbalans. Anna Svenstig tycker att det är viktigt att få ut budskapet om att också tjejer passar för exempelvis teknikeryrket, och att göra det tidigt. Senast på högstadiet.
– Man behöver bli bättre på att förklara vad jobbet innebär, och motverka fördomar som att fordonsteknisk linje bara är för killar. Sedan gäller det även för oss i branschen att se till att anställa kvinnor, säger hon.
Bilhandeln är en bransch som blivit mer och mer konsoliderad i större kedjor. Hur det ska bli med Svenstigs bil i framtiden, om en fjärde generation tar över eller om företaget blir förvärvat av någon annan, går inte att förutspå. Anna Svenstig själv är 48 år, hennes syster 45. Med ett tjugotal år kvar till pension har de inga planer på att sälja. Hon säger att så länge de är med i verksamheten ska de äga företaget. När det gäller vad som händer efter dem har de inte gjort hårda planer för vare sig det ena eller det andra.
– Det är så många företag som har gått fel när arvingar mer eller mindre tvingats ta över. Men vårt mål är att kunna ha ett framgångsrikt företag när vi lämnar det, och ett attraktivt erbjudande om våra barn vill ta över.
Skulle nästa generation av familjen vilja fortsätta blir i alla fall könsbalansen perfekt i det framtida ägarskapet.
– Både jag och Karin har en son och en dotter, så det blir två av varje kön i nästa generation, säger Anna Svenstig.
Bästa. Såsom när Malin o Isabelle ringde o grattade mig när ja fyllde år. Sen säljarna jocke. Adam samuel Admir. Trevliga o är vänliga. Inte kontoret man köpt en o o annanbil hos dom Tack. Jag följer med på resa. Har själv varit säljare. Ett leende. De ger man bort gratis. O de får man på Svenstigs. Tackar