Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Bilhandel

Klaus Silfvenius

Klaus Silfvenius är ansvarig för frågor gällande bilhandel hos MRF.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Kan kunden kräva hävning?"

Klaus Silfvenius - expertsvar

Bilen såldes till Åland, där rasade växellådan

Fråga:

Vi säljer som så många andra en hel del bilar på export just nu. För någon vecka sedan så sålde vi en Ford Focus S-Max till en privatperson på Åland. Köparen har inte hunnit registrera in den på Åland än, så den har alltså inte kunnat bli avregistrerad här i Sverige utan står fortfarande registrerad och avställd på oss så som vi brukar göra när vi exporterar till privatpersoner.
I morse ringde kunden och sa att växellådan hade rasat. Han var inte glad vilket, man kan förstå, men grejen är att vi hittills aldrig har lämnat garanti på exportbilar och vi har till och med skrivit detta tydligt på kundens köpeavtal. Det är heller ingen tvekan om att han begriper innebörden av köpeavtalet eftersom han pratar och förstår svenska alldeles utmärkt.
Nu undrar jag om vi riskerar något med tanke på att konsumentköplagen kanske träder in och dessutom står det väl i MRF:s medlemsvillkor att vi måste lämna garanti.
Vad gäller och vad ska jag säga till kunden?
Bosse från Gävle

Svar:

Exporten av begagnat har verkligen satt fart under året och när vi säljer till företag är det sällan några problem med garantier; i stället kan det då förekomma frågor gällande momsreglerna och om man ska hålla momsen inne till dess att man fått bevis på bilens inregistrering utomlands alternativt dra av momsen direkt vid leverans när man har fått ett giltigt momsredovisningsnummer dubbelkollat på EU-kommissionens webbplats.
Men det var inte det du undrade.
Garanti var det. Fån MRF:s sida har vi inga krav på att ni lämnar garanti vid exportförsäljning. Däremot kan er kund delvis luta sig mot konsumentköplagen eftersom vi är med i EU. Även om ni säljer en bil på export och utan garanti, så gäller konsumentköplagens bestämmelser (eftersom försäljningen har ägt rum i Sverige).
Konsumentköplagen bygger även i stora delar på ett konsumentköpsdirektiv – och liknande lagstiftning finns i alla EU-länder.
Ert ansvar enligt konsumentköplagen förutsätter dock att felet fanns på bilen vid köpet. Inträffar felet inom sex månader från köpet råder så kallad omvänd bevisbörda, det vill säga ni måste bevisa att felet inte fanns vid köpet eller att det i övrigt är oförenligt med felets art att det kan ha funnits vid köpet.
Så när det gäller ursprungligt fel är det ingen större skillnad än vid vanlig inhemsk försäljning, men det praktiska förfarande kan ju bli betydligt mer omständligt med tanke på avståndet och er möjlighet att få kontrollera att bilen verkligen har de fel som kunden säger.
Den här gången är det en kund på Åland och det är ju så klart en stor skillnad mot om bilen rullat i exempelvis Ungern, men är ni oense om felet var ursprungligt eller inte så har kunden faktiskt möjlighet att ta upp ärendet i ARN och det ligger i ARN:s uppdrag att ta upp det som vilket fall som helst, trots att det gäller exporterad bil.
Lars Lieberg

Tillbaka