Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Bilhandel

Klaus Silfvenius

Klaus Silfvenius är ansvarig för frågor gällande bilhandel hos MRF.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Kan kunden kräva hävning?"

Klaus Silfvenius - expertsvar

Kan kunden kräva hävning?

Fråga:

Vi sålde i höstas en välutrustad ny Audi A6 till en ny kund. Leveransen skedde strax före jul. Redan efter helgerna kom mannen in och reklamerade att armstödet inte gick att fälla ner. Vi tog in bilen och kunden åkte hem med en lånebil. Två dagar senare hämtade han sin bil med beskedet att vi tyvärr inte hade kunnat återskapa felet.

En månad senare kom mannen in på nytt och reklamerade samma fel. Återigen lämnade han in bilen direkt och körde hem i en lånebil. Denna gång hittade vi en spärr i armstödet som inte hade släppt som den skulle. Den justerades och smordes in.

Efter ytterligare några veckor kom kunden in en tredje gång och reklamerade samma fel igen, armstödet hade fastnat i uppfällt läge. Tilläggas ska att mannen bor i en riktig köldhåla i inlandet. Han fick åter låna en bil från oss. Inte heller denna gång kunde vi hitta eller återskapa felet.

Det hela upprepades en fjärde gång då vi hade mycket kallt vid anläggningen och kunde återskapa problemet. Vi monterade ner armstödet och bytte fett, till ett mer köldtåligt. Sedan provade vi att låta bilen vara ute en riktigt kall natt, utan att felet uppstod på nytt. Därefter ansåg vi att ärendet var utagerat.

Felet har inte återkommit, men eftersom det inte längre är lika kallt ute, menar bilägaren att han inte kan vara säker på att felet är åtgärdat. Efter att ha varit hos oss fyra gånger för samma fel, har han blivit rejält missnöjd och kräver att köpet ska hävas. Dessutom vill han ha milersättning för resorna till och från oss.

Vi undrar om kunden kan kräva hävning och vad han har för rätt till ersättningar.

Karl, övre Norrland

Svar:

Karl, vissa fel är mycket svåra att återskapa! Ni har haft ett typiskt sådant fel som dessutom uppträder intermittent. Kunden kan inte i det här läget hävda att affären ska hävas på grund av detta fel. Det är nämligen inte av sådan art att det är ett väsentligt fel för honom på hans fordon. Dessutom har kunden låtit er påbörja avhjälpning av felet denna sista gång, vilket ni nu lyckats med, varför hans önskan om hävning faller även på det.

Ersättning för resor till och från er verkstad har han rätt till och då ska ersättningen utgå med milersättning motsvarande den statliga normen 18:50 kronor per mil. Hade kunden även hävdat ersättning för förlorad arbetsinkomst och kunnat visa upp intyg från arbetsgivaren, hade ni varit skyldiga att utge en rimlig sådan också.

Johan Holmqvist

Tillbaka