Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Bilhandel

Klaus Silfvenius

Klaus Silfvenius är ansvarig för frågor gällande bilhandel hos MRF. 08-701 63 14

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Kan kunden kräva hävning?"

Klaus Silfvenius - expertsvar

Kunden vill dra sig ur

Fråga:

En kund var hos oss och provkörde en begagnad bil som han blev nöjd med och vi skrev kontrakt i söndags. På tisdagen kontaktade han oss och ville bryta affären. Han hävdar att han hittat en bil som passar honom bättre, en likadan men med panoramatak, vilket han hävdar att han ville ha. Det var dock inget han nämnde när han var hos oss, då handlade diskussionen mer om att han skulle få plats med en hundbur, vilket vi garanterade.

Vi vill hävda att kunden är bunden till kontraktet medan han hävdar ångerrätt.

Anders

Svar:

Detta är ett klassiskt köpförfarande och om kunden har ångerrätt eller inte beror på om ni har erbjudit det eller inte. I MRF Leveransvillkor finns ingen ångerrätt och det finns heller inget lagligt stöd för ångerrätt i en affär som denna.

Om ni inte erbjudit kunden ångerrätt är detta vad som i villkoren betraktas som avbeställning av konsument inom en vecka. Då har ni rätt till ersättning motsvarande 1,5 procent av bilens värde, dock minst 1 500 kronor (MRF Leveransvillkor, begagnad bil) samt ersättning för utrustning och arbete för extramonterad utrustning ni monterat enligt kundbeställning, exempelvis för hundburen om det medfört kostnader för er.

Klaus Silfvenius

Tillbaka