Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Bilhandel

Klaus Silfvenius

Klaus Silfvenius är ansvarig för frågor gällande bilhandel hos MRF.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Kan kunden kräva hävning?"

Klaus Silfvenius - expertsvar

Måste vi kompensera om bilen reggats i förtid?

Fråga:

Jag jobbar som säljare på ett rätt stort bilföretag och vi har ofta påställda lagerbilar som har reggats i förväg för att vi ska nå våra bonusmål. Det händer tyvärr ibland när en bil säljs att det slarvas med att hålla koll på vilka bilar som är reggade och vilka som är helt ”nya” och därmed får kunden ingen information om att garantierna har börjat ticka.
Vi säljare säljer på så mycket vi kan, men kollar inte alltid så noga vilka bilar som reggats eller inte. Det känns inte så kul när kunder kommer tillbaka och är sura för att deras garanti gått ut tidigare än förväntat. Många hör aldrig av sig, men en del blir irriterade och kräver kompensation och då får vi säljare ofta skulden för att kunden inte fått rätt information.
Tyvärr känns det som att företaget tycker att det är okej så länge vi säljer, men när det blir tjafs så får vi skit och ska försöka lösa det med kunden.
Den konkreta frågan är egentligen om, och i så fall hur, kunden ska kompenseras på rätt sätt?
Niklas

Svar:

Det här har jag upplevt själv vid flera tillfällen och det kan ibland ha gått flera månader av bilens garanti innan bilen levereras. Är det bara frågan om några dagar, eller max två veckor, blir det förmodligen aldrig problem, för då är det inte så obekvämt att förklara vid försäljningen (eller reklamationen). Men har det gått längre tid krävs förmodligen hjälp med motivering i form av extra prisavdrag för att kunden ska göra affär.
Det vanligaste är att bilföretag skapar en kampanj med bättre pris eller med något annat specialerbjudande när bilar har förregistrerats. Sedan beror det på kampanjens slagkraft och antal bilar som kampanjas hur lång tid det tar innan den sista kampanjbilen blir såld och levererad.
Grundregeln är att bilen är att betrakta som ny när den får sin första registreringsdag vid leveranstillfället. Alternativt om bilen har registrerats tidigare, men då ska ni som säljföretag göra det tydligt vilket datum bilens första registreringsdag är, samtidigt som ni informerar om den förkortade garantin. Det måste göras skriftligt på köpeavtal och garantihandlingar för att bilen fortfarande ska betraktas som ny.
Om ni ändå missar att informera om första registreringsdatum är bilen att betrakta som begagnad och ni kan bli skyldiga att kompensera kunden för det. Det är dock inte ett tillräckligt starkt skäl för att kunden ska kunna åberopa en hävning.
Hamnar ni i en situation som du beskriver, att detta upptäcks efter något år, finns det vad jag vet inga specifika regler för hur kunden ska kompenseras, men här är mina förslag för olika delar:
Vagnskadegaranti: Här bör kunden kompenseras för den period han eller hon måste bekosta själv i och med otydligheten från säljföretaget.
Nybilsgaranti: Förläng garantin med eget åtagande och boka in kunden för en hälsocheck i slutet av den ordinarie garantiperioden.
Vid förekommande ”fri service”: Förläng med risk för att få stå för en service.
Assistans och liknande: Knepigt, men den kan man säkert baka in i kundens försäkring och den får ni försöka ersätta med ett motsvarande belopp.
Lars Lieberg

Tillbaka