Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Bilhandel

Klaus Silfvenius

Klaus Silfvenius är ansvarig för frågor gällande bilhandel hos MRF.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Kan kunden kräva hävning?"

Klaus Silfvenius - expertsvar

Måste vi stå fast för erbjudandet i ARN?

Fråga:

Vi har en tvist med en bilköpare som har köpt en begagnad bil av oss. Vi är inte överens om vad som ingick i köpet vad gäller serviceavtal. Vi har gett kunden ett förslag till lösning, men tyvärr accepterar inte kunden vårt erbjudande utan vill nu driva ärendet vidare till Allmänna reklamationsnämnden. Om ärendet går vidare dit, måste vi då stå fast vid vårt erbjudande?

Klas, Halmstad

Svar:

Nej, ni behöver inte stå fast vid ert erbjudande. I och med att kunden inte har accepterat ert förslag utan i stället väljer att gå till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kan man likna det som att ”räkneverket nollställs”. Men, det är viktigt att ni i ert svar till ARN är tydliga med att ni gett kunden ett erbjudande innan han eller hon gick till dem och naturligtvis utförligt beskriver vad erbjudandet gick ut på. Dessutom måste ni meddela om ert erbjudande kvarstår eller inte.

Dock kan väl läggas till att det vanligaste och mest sympatiska är att företag står fast vid sina erbjudanden, även om kunden går till ARN. Observera att ARN:s beslut naturligtvis även kan bli att nämnden bifaller kundens yrkande, helt eller delvis, och anser ert förslag till lösning vara otillräckligt, oavsett om det kvarstår eller inte.

Johan Holmqvist

Tillbaka