Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Bilhandel

Klaus Silfvenius

Klaus Silfvenius är ansvarig för frågor gällande bilhandel hos MRF.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Kan kunden kräva hävning?"

Klaus Silfvenius - expertsvar

Missade garanti-åtgärd

Fråga:

För drygt tre månader sedan så sålde vi en fyra år gammal Alfa till en väldigt ”speciell” kund. Vi lämnade MRF-garanti tre månader och kunden har varit inne fyra fem gånger redan med diverse småfel och anmärkningar som vi fixat till utan tjafs. Tyvärr blev det så vid den senaste inlämningen att vi missade att fixa en av kundens anmärkningar, och dessvärre så både talade vi om och mejlade kunden att vi fixat till alla hans anmärkningar innan han hämtade bilen. Vi har inte nekat att fixa något men tyvärr så blev det en miss helt enkelt.
Kunden blev sur och har nu meddelat oss att han kommer att ta bilen till en auktoriserad Alfa-verkstad, kolla upp bilen och få den reparerad av dem för att han inte längre litar på oss.
Har han verkligen rätt till det?
För övrigt är det ett fel på radion och då undrar jag också om vad som gäller om det blir fel på den under garantitiden.
Johan i Göteborg

Svar:

Nej, kunden har inte rätt att ta bilen till en annan verkstad. Det är ni, som håller garantin, som bestämmer var bilen ska lagas. Om kunden lämnar in den för kontroll hos annan verkstad så får han betala för kontrollen av bilen och skulle han välja att göra reparationen där så är ni absolut inte skyldiga att stå för den.
När det gäller MRF-garanti och radio så står det att garantin ej gäller eftermonterad utrustning. Det betyder fabriksradio innefattas av garanti, men att en eftermonterad radio är helt utanför garantin.
Är det däremot ett ursprungligt fel, som fanns på bilens radio vid leverans, kommer du att få stå för kostnaden förutsatt att du inte noterat defekten på varudeklarationen och kundens köpeavtal.
Lars Lieberg

Tillbaka