Bilhandel

Klaus Silfvenius

Klaus Silfvenius är ansvarig för frågor gällande bilhandel hos MRF. 08-701 63 14

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Kan kunden kräva hävning?"

Klaus Silfveniuss expertsvar

Vad gäller vid förmedling?

Fråga:

Vi ställde in en begagnad bil i vår utställningshall i oktober med en tydlig information att det är ett förmedlingsuppdrag. Bilen var från 2013 och hade enligt mätaren rullat 9 800 mil. Vi hade gjort en leveranskontroll på bilen och satt ut en VDN på vindrutan.
Vi sålde bilen i november utan några problem. I samband med att bilen skulle besiktigas i januari återkom köparen till oss och konstaterade att mätarställningen varit högre vid förra besiktningen, 11 700 mil, och krävde att vi skulle köpa tillbaka bilen.
Vi hänvisade till att det var ett förmedlingsköp och att tidigare ägaren ska stå till svars för detta. Kunden accepterade inte detta utan hänvisade till att bilen är köpt från oss och att konsumentköplagen då gäller.
Tidigare ägaren hade ägt bilen i tolv månader, aldrig besiktigat den och visste inget om den felaktiga mätarställningen. Han vägrade att ta ansvar för den uppkomna situationen.
Vår fråga är om kunden hade rätt att kräva oss på ersättning eller att återköpa bilen då vi endast har förmedlat den?
Vilka möjligheter har vi som bilföretag att processa mot ägaren som lämnade in bilen för försäljning?
Bertil från Motala

Svar:

Den här situationen är inte helt enkelt att hantera. Kunden har rätten på sin sida när det gäller konsumentköplagen.
Har man förmedlat en bil genom företaget är det ingen skillnad på om man sålt sin egen lagerbil; kundens rättigheter skyddas av konsumentköplagen.
I ert fall måste ni komma överens med kunden om en sänkning av köpeskillingen som kompensation eller att återköpa bilen och sälja om den med rätt förutsättningar. ARN skulle sannolikt vid en anmälan döma till köparens fördel med en kompensation som motsvarar den högre körsträckan.
När det gäller er möjlighet att processa mot tidigare ägaren för de kostnader ni drabbats av beroende på den felaktiga informationen så kan ni inte belastas för att inte undersökt bilen korrekt då en felaktig mätarställning inte går att konstatera vid en leveranskontroll. Ni bör ha en bra möjlighet att kräva den tidigare ägaren på motsvarande kompensation som ni ger till kunden som köpt bilen. 
Anders Holmqvist

Tillbaka