Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Bilhandel

Klaus Silfvenius

Klaus Silfvenius är ansvarig för frågor gällande bilhandel hos MRF.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Kan kunden kräva hävning?"

Klaus Silfvenius - expertsvar

”Vi hade sålt en USA-krockad bil”

Fråga:

För ett och ett halvt år sedan levererade vi en begagnad suv till en kund. Häromdagen kom kunden in och påstod att bilen har varit krockad i USA. Han har tagit en Carfax på bilen och sett detta. Vi har inte haft en aning om att bilen varit med om detta och kunden som vi bytte in bilen från berättade ingenting.

Vad har vi för skyldigheter kring detta efter så lång tid?

Erik, Mariestad

Svar:

Ni har ansvar för eventuella fel som fanns vid försäljningstillfället, ursprungliga fel. Det har ni alltid i tre år efter leverans. Det är här kunden som ska visa att det är ett fel och att det är ursprungligt. Är så fallet har du ansvar för problemet (första sex månaderna är det ni som behöver visa att det inte är ett ursprungligt fel). Men bara för att bilen har varit krockad i USA behöver det inte betyda att den inte är fackmannamässigt reparerad. Men om så skulle vara fallet, har ni ett ansvar för att återställa de fel som kunden kan påvisa.

Många tusen bilar som varit utdömda i USA finns tyvärr registrerade i Sverige. Många av dessa har tyvärr varit med om så mycket tråkigheter att de inte borde få rulla på vägarna. Enklast att bli av med sådana här problem är att aldrig få dem. Testa därför inbytesbilarna på ett fackmannamässigt sätt och på denna sorts bilar gäller även ta en Carfax.

Johan Holmqvist

Tillbaka