Enligt försäkringsvillkoren i maskinskadeförsäkringen minskas ersättningen med 50 procent om en kund missar tillverkarens serviceintervall en gång, blir det två gånger uteblir ersättning helt. Om vi byter in en bil, säljer den vidare och föregående ägare har missat intervallen på sin bil, hur ser det juridiskt ut för oss då? Vi har ett fall där bilen levererades av oss som ny i oktober 2016, byttes in hos oss två år senare för att säljas till nuvarande ägare i januari 2019. Då hade bilen gått 6 500 mil och i dag har bilen rullat 11 300 mil. Nu har det konstaterats att motorn måste bytas men försäkringsbolaget nekar ersättning på grund av att serviceintervall inte följts av första ägaren. Vad innebär det för oss?
Förvirrade
Försäkringsbolagens schablonmässiga nedsättningar på maskinskadeersättningen för utebliven service kan och bör i vissa fall ifrågasättas av försäkringstagaren. Exempel kan vara när det handlar om försenad service med några hundra mil eller där den förskrivna servicen saknar samband med den uppkomna maskinskadan. Ett exempel kan vara att försäkringsbolaget valt att avslå byte av en styrenhet för att bilens oljebyte försenades med 500 mil.
I många fall kan det i och för sig vara skäligt med nedsättningen. Det kan till exempel handla om flera missade serviceintervall eller där bilen har rullat väldigt många fler mil mer än vad tillverkaren rekommenderar. Hur det var just i ert fall känner jag inte till, men en utebliven service/servicehistorik på en bil kan under sådana omständigheter ses som ett köprättsligt och i högsta grad ursprungligt fel som säljaren kan behöva stå för. Ett motorbyte kan ju även ha ett samband med en bristfällig servicehistorik särskild vad avser oljebyten.
David Norbohm