I samband med försäljningen av en demobil tog vi en BMW 520, årsmodell -10 (15 000 mil) i inbyte. Eftersom det var helg och testaren var ledig, kom vi överens om att vi skulle testa bilen efter helgen samt därefter fakturera kunden eventuella reparationskostnader. Längst ner på köpeavtalet skrev vi även: ”Vi reserverar oss för test av inbytesbilen i efterhand”.
Vid testet konstaterades att två däck inte var trafiksäkra, att stötdämparen fram var slut och att bilen var i behov av en skadereparation av en bakskärm. Vi fakturerade kunden 15 000 kronor, vilket motsvarade reparationskostnaderna. Kunden vägrar att betala, tycker att vårt krav är oskäligt.
Hur ska vi göra i ett sådant här läge?
I konsumentlagstiftningen och i avtalslagen finns krav om att villkor som har varit föremål för förhandling och är oklara, oskäliga eller strider mot god sed ska tolkas till konsumentens fördel.
Min bedömning är att ert villkor dels skulle ha varit tydligare rent språkligt, dels att kunden skulle ha getts en möjlighet att förutse vad villkoret skulle kunna innebära.
Det finns även en fundamental regel inom avtalsrätten att ett ingånget avtal ska hållas, varför avsteg därifrån ställer extra stora krav. Det innebär troligen att en reservation kräver en övre beloppsgräns för vad kunden skulle riskera att få betala, förmodligen också ett förtydligande gällande vissa tänkbara fel det skulle kunna ha handlat om (som handlaren inte, inom ramen för sin normala undersökningsplikt, har möjlighet att undersöka utan egen verkstadsexpertis).
Mitt generella råd är förstås att alltid testa bilarna innan bindande avtal ingås. Upplysningsvis finns i MRF:s leveransvillkor möjlighet till omvärdering av en inbytesbil om den exempelvis i samband med leveransen är i ett påtagligt annorlunda skick eller har övermil på 200 mil.
Vid väldigt långa leveranstider av nya bilar bör man överväga om man över huvud taget ska ingå bindande avtal om priset på inbytet, utan i stället ge en prisindikation och skriva att slutlig värdering görs i samband med leverans.
David Norrbohm