Vi sålde en ny V90 till en kund. När bilen kom hem visade det sig att vi hade missat att beställa Volvo on call. Kunden blev inte helt nöjd, men valde ändå att ta ut bilen. Nu i efterhand (mer än två månader senare) kommer kunden tillbaka och kräver att vi ska göra ett återköp och beställa en ny bil med rätt specifikation. Kunden har vid det här laget kört cirka 500 mil med bilen. Vi tycker att kunden på något vis har accepterat utrustningsmissen genom att ta ut bilen. Vad gäller?
PG Ådell
I detta fall finns flera skäl till varför kunden inte har rätt till omleverans.
• Dels för att kunden de facto valde att hämta ut bilen med vetskap om felet; man kan se det som att kunden genom den överenskommelsen, med vetskap om felet genom denna begränsade reklamation, förbrukade sin rätt till omleverans.
• Dels valde kunden dessutom att vänta med sin slutliga reklamation i mer än två månader, varför det kan ses som att kunden generellt sett har reklamerat för sent. Enligt konsumentköplagen ska kunden reklamera inom skälig tid (absolut senast inom två månader).
• Yttermera förvisso är felet inte så pass väsentligt, att det skulle berättiga till hävning av köpet. Det skulle snarast ha varit fråga om ett prisavdrag (liknande fabriksmonterad utrustning är ofta omöjlig eller extremt dyr att eftermontera varför säljaren inte behöver avhjälpa felet).
Min rekommendation är att lämna kunden ett prisavdrag som motsvarar vad utrustningen hade kostat, det vill säga 5 000 kronor.
David Norrbohm