Jag har en kund som inte är nöjd med kulören på hans stötfångare fram. Han har kommit och visat upp bilen för oss och det är en viss kulörskillnad. Det vi lackat är en ny stötfångare och grill och sedan motorhuven som var riktad. Vi har uppmärksammat kunden på att bakstötfångaren inte heller har samma kulör som bilen. Kunden tror att vi blandat fel färg men vi har förklarat att vi har använt exakt samma färg som vi målat motorhuven med och vid samma tillfälle. Det konstiga är att kulören på motorhuven stämmer överens mot skärmarna.
Vad kan orsaka att det blir olika kulör på stötfångare och motorhuv och vad är acceptabelt när det gäller kulöravvikelser?
Bekymrad Jonas
Ett bra svar är svårt och ge utan och sett bilen, men jag ska försöka ge er vägledning.
Att det kan förekomma olika färger mellan bilen och stötfångarna är dessvärre inte ovanligt; många gånger har inte bilägaren/brukaren observerat det eftersom bilen inte varit skadad. Om bilen däremot blir skadad går bilägaren nästan alltid ut och synar reparationen och upptäcker eventuella avvikelser. I ert fall så är nog möjligheten stor att stötfångaren inte stämde överens med kulören på bilen före skadan heller.
Orsakerna till en kulörskillnad mellan motorhuv och stötfångaren kan vara många. En kan vara att stötfångarna inte lackerats hos fabriken som resten av bilen utan av tillverkarna av stötfångaren. Det jag hört och sett är att är det viktigt att man använder rätt kulör på grunden när det handlar om kulörer som är känsliga för kulörskillnader.
Eftersom ni lackat en ny stötfångare så misstänker jag att den är grundad av tillverkaren. Då kan det räcka med att den grunden har en annan kulör än den ni lackat motorhuven med för att en kulöravvikelse ska uppstå.
När det gäller kulörskillnad så är det väldigt svårt att ge ett rakt svar. Dels är vissa kunder väldigt känsliga för kulörskillnader medan andra är mindre; alla har olika färgseende. Dels skiftar nästan alla kulörer ur olika synvinklar och på olika detaljer när man har en gammal yta och en ny lackerad yta. Lacknormen säger att en mindre kulöravvikelse får förekomma och här är det bra om man är flera som tittar på lacken och gör bedömningen. Det är viktigt att ni synar av bilen utomhus i normalt ljus (ej starkt solljus) på en meters avstånd.
Ni bör ta kontakt med en tekniker från er färgleverantör som kan hjälpa er.
Jan Olvenmo