Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Verkstad

Joachim Due-Boje

Joachim Due-Boje är ansvarig för service-marknadsfrågor på MRF. Sitter i Allmänna reklamationsnämnden. 08-701 26 38

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Vad gäller när en kundbil påkörs?"

Joachim Due-Boje - expertsvar

Garanti på reparationer av justeringskaraktär

Fråga:

Vi är lite osäkra på hur lång en garanti på olika saker ska vara. Enligt MRF:s reparationsvillkor personbil är det ett år eller 1 000 mil, vilket som först inträffar. Men vi har noterat att det finns undantag för reparationer av justeringskaraktär, såsom framvagn, strålkastarinställning et cetera. Vi har under åren alltid hållit oss till villkoren, men gäller det på allting vi gör? 

För en tid sedan bytte vi framdäck och utförde en fyrhjulsmätning på en fransk bil, åt en kvinna som bodde i grannsamhället. Minns att vi justerade toe-in på höger sida och finlirade även cambern något på samma sida. 

Två veckor efter att vi var klara med bilen hörde en bestämd herre av sig, sambo till ägaren av ”hårfrisör-racern”. Han undrade om vi visste vad vi höll på med. ”Kan ni ingenting om bilar” hojtade han. Efter att han hade lugnat ner sig och kommit till saken anmärkte han på att de hade fått fylla på luft vänster fram, lite obalans och att bilen drog snett. Några dagar senare kunde vi konstatera felaktig toe-in vänster fram. Vi justerade lufttrycket en liten aning, men hittade ingen obalans. Vi ville naturligtvis ha betalt för detta, men mannen vägrade betala. ”Vi har kört endast 200 mil och har inte varit i diket eller kört på någonting”, sa sambon. Vi släppte ut bilen med reservation för att vi måste kolla med garantin. Vad ska vi göra?

Henrik och Janne, liten verkstad i Småland

Svar:

Ni har redan svarat på frågan grabbar, artikel 18 i reparationsvillkoren beskriver ert exempel med ”garantin omfattar inte reparationer av justeringskaraktär”. Det finns ingen nybilstillverkare som har längre garanti än 150 mil (vad jag vet) på fram- och bakvagnsinställningar. Det finns heller inte någon garanti på koppling och lamell på nybil, om det visar sig att de är utslitna. 

Men som jag brukar skriva, lägg kundvården i ena vågskålen och fundera på ett eventuellt långtidsvärde på samboparet. Om den delen redan är körd, bifoga båda fyrhjulsinställningsprotokollen med en ny faktura.

Joachim Due-Boje

Läs även: Hjälp, biltaket blir aldrig tätt

Tillbaka