Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Verkstad

Joachim Due-Boje

Joachim Due-Boje är ansvarig för service-marknadsfrågor på MRF. Sitter i Allmänna reklamationsnämnden. 08-701 26 38

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Vad gäller när en kundbil påkörs?"

Joachim Due-Boje - expertsvar

Hjälp, biltaket blir aldrig tätt

Fråga:

Vi sålde en begagnad tysk bil till en ung man i början av våren 2019. Inledningsvis var han mycket nöjd med sin populära bil. I juni var han däremot inte lika nöjd med sitt köp; efter ett sommarregn ringde han oss och anmärkte på att det läckte in vatten i kupén. Självklart bad vi honom att komma förbi så att vi fick titta på läckaget. 

Han kom samma eftermiddag och visade upp sin bil. Vi kunde konstatera att innertaket var blött vänster om takluckan. Det var även blött på golv- och dämpmattan vänster fram. Vi behöll bilen över natten. På morgonen därpå provspolade vi bilen men kunde inte få fram något läckage. Senare kom ägaren och hämtade bilen och godtog vår förklaring att vi inte kunnat återskapa läckaget med vanlig spolslang. Vi bestämde att han skulle höra av sig för ett återbesök nästa gång det regnade.

Några veckor senare hade det regnat under natten och mannen kom med sin bil på eftermiddagen. Vi kollade och kunde konstatera att det var en liten fuktansamling på samma ställe som tidigare. Svårt att avgöra om det var nytt eller gammalt. Nu ringde jag en kollega som jobbar med märket och frågade om detta var ett känt fel? ”Nää, bara på dem med panoramatak”, svarade min polare.

Det var just det som denna bil hade. Kollegan visste att det var kampanj på ramen för panoramataket som skulle bytas. 

En ny bokning gjordes och vi kunde lämna den läckande bilen för byte av ramen hos en auktoriserad verkstad som också bytte högtalarna i bakdörrarna som, hade det visat sig, också kunde bidra till vattenläckage in i kupén.

Efter det var allting frid och vi hörde ingenting av bilägaren. Men i somras, ett år efter att vi hade fixat takluckan, hörde bilägaren av sig igen och sa att det hade börjat läcka från samma tak igen. Suck! 

Vi tog emot bilen och kollade innertaket, inget läckage konstaterat. Nu har bilen varit fram och åter ett par tillfällen och vi kan inte framkalla felet, ingen annan heller. Nu vill mannen häva köpet med argumentet med stöd av Konsumentköplagen, ”max två avhjälpningsförsök”. Vad ska vi göra?

Göran, verkstadschef Östergötland

Läs även: Garanti på reparationer av justeringskaraktär

Svar:

Som handlare har ni upp till tre avhjälpningsförsök på ett och samma fel, ska det bli tal om hävning ska felet förutom att det är köprättsligt (funnits där från början) även vara väsentligt. Nu har konsumenten fått en kampanj utförd på ett känt fel, sedan hör han inte av sig på ett år och kommer tillbaka och påstår att det är samma fel, hmm. Det har regnat en hel del sedan förra sommaren och skulle det ha läckt från panoramataket igen skulle ni ha upptäckt det tror jag. Antar att ni har frågat konsumenten om andra alternativ som skulle kunna framkalla fukt inne i bilens kupé, annars är det bästa att ARN får pröva ärendet.

Joachim Due-Boje

Tillbaka