Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Verkstad

Joachim Due-Boje

Joachim Due-Boje är ansvarig för service-marknadsfrågor på MRF. Sitter i Allmänna reklamationsnämnden. 08-701 63 38

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Vad gäller när en kundbil påkörs?"

Joachim Due-Boje - expertsvar

Lagringen var helt slut …

Fråga:

En kund påstår att vi ska betala en massa saker på hans gamla Santa Fe. Det började med en prisförfrågan på byte av vänster spindelled och yttre knut på samma sida och det blev några turer med offerten innan mannen bokade med fast pris. Redan här började jag ana oråd och skrev på ao:n att ”tillägg för fastsittande detaljer kan tillkomma”. Mannen grymtade om det och undrade vad vi menade, vilket jag förklarade. 

Under reparationen var vi tvungna att värma loss bultarna till styrspindelhuset i samband med demontering av fjäderbenet och såg då att fjäderbenslagringen var helt slut i både vulkning och lager. Det blev inget trevligt samtal med bilägaren som påstod att vi hade haft sönder hans bil. Nu vill han att vi ska betala övre lagringen och tänker inte betala för något tilläggsarbete. Han har hotat att gå till ARN. Bilen står kvar på lyften, vad ska jag göra?

Annelie, allbilverkstad med otroligt gott rykte

Svar:

Låt bilägaren få välja mellan:

1 Totalpris på hela reparationen som han beställde, med tillägg för lossvärmning och byte av övre fjäderbenslagring.

2 Avbrytande av uppdrag med de kostnader som hittills har uppkommit, samt tillägg för provisorisk hopsättning för att kunna flytta ut bilen på gården. Viktigt att du informerar om uppställningskostnaden på 150 kronor per dag!

Om ärendet kommer till ARN ska bilägaren bevisa att ni har brustit i fackmässighet, enligt Konsumenttjänstlagen.

Joachim Due-Boje

Läs också: Kunden skyller på Coronan

Tillbaka